כל האמת על אומגה 3

אומגה 3 – השומן הטוב: ההנחייה הכללית היא לצמצם אכילה של שומנים. אולם ישנם שומנים הבריאים לגוף. לחומצות שומן אומגה 3 יש יתרונות בריאותיים מרחיקי לכת. אומגה 3 תורמת להפחתת הסיכון למחלות לב, ומגנה מפני תסמינים של דיכאון, דמנציה, סרטן ודלקת פרקים. היכן נמצאות חומצות השומן? בסלמון, באגוזים, בירקות ירוקים ועוד.

סוגים שונים של אומגה 3: חומצות שומן אומגה 3 מגיעות ביותר מצורה אחת. הסוג שנמצא בדגים נקרא DHA ו-EPA והוא כנראה הבריא ביותר. סוג נוסף הוא ALA הנמצא בשמן צמחי, זרעי פשתן, אגוזי מלך וירקות בעלי עלים ירוקים כהים כמו תרד והוא בעל יתרונות בריאותיים משלו. הגוף ממיר כמות קטנה של ALA ל- EPA ו-DHA.

אומגה 3 נלחמת במחלות: חומצות שומן אומגה 3 עוזרות להילחם במחלות באמצעות הפחתת דלקות בכלי הדם, בפרקים ובכל מקום אחר בגוף. הן גם מקטינות את הסיכון להפרעות בקצב הלב, מפחיתות את רמות השומנים הלא בריאים בדם ומאטות את קצב הצטברות הפלאק בכלי הדם. גוף האדם לא יכול לייצר לבד אומגה 3 ולכן יש צורך לקבל אותו במזון.

אומגה 3 ומחלות לב: חומצות שומן אומגה 3 יכולות לעזור לאנשים שחוו התקף לב ראשון ולהפחית את הסיכון למות ממחלות לב. מחקרים הראו ירידה במקרי התקף לב ומוות בקרב אנשים שחוו התקף לב ולאחר מכן צרכו אומגה 3. הירידה אירעה גם אצל אנשים שנטלו אומגה 3 כתוסף וגם אצל כאלה שצרכו אומגה 3 דרך אכילת דגים שומניים.

דגים כמקור לאומגה 3: המקור הטוב ביותר לאומגה 3 הוא דגים. ישנם דגים המספקים מינון גבוה יותר של חומצות השומן מאשר אחרים. סלמון, מקרל, הרינג, פורל, סרדינים, אנשובי וטונה מכילים את הכמות הגבוהה ביותר של אומגה 3. מומלץ לאכול שתי מנות דגים בשבוע.

אומגה 3 ושבץ מוחי: הדיון סביב השאלה האם אומגה 3 יכול למנוע שבץ עדיין מתנהל. אומגה 3 מאטה את קצב הצטברות הפלאק בכלי הדם ויש לה תכונות נוגדות קרישה. כלומר אומגה 3 עשויה לסייע במניעת שבץ איסכמי הנגרם על ידי קרישי דם וחסימות בעורקים. מנגד, תוספי אומגה 3 במינון גבוה מדי עלול להגביר את הסיכון לשבץ מדמם.

אומגה 3 ודלקת פרקים: מחקרים מראים כי אומגה 3 יכולה להפחית תסמינים של כאב ונוקשות במפרקים של אנשים הלוקים בדלקת פרקים שגרונית. תזונה עתירת אומגה 3 יכולה גם להגביר את יעילותן של תרופות נוגדות דלקת.

אומגה 3 ודיכאון: חומצות שומן אומגה 3 עשויות לעזור להפחית הפרעות במצב הרוח ולהפוך תרופות נוגדות דיכאון ליעילות יותר. עם זאת, תוצאות המחקרים עד כה היו מעורבות. במדינות בהן אנשים צורכים רמות גבוהות יותר של אומגה 3 בתזונה תועדו רמות נמוכות יותר של דיכאון. למרות שנדרשים מחקרים נוספים, הראיות נראות מבטיחות.

אומגה 3 ו-ADHD: מחקרים מראים כי תוספי אומגה 3 עשויים להקל על התסמינים של הפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD). לחומצות שומן אומגה 3 יש חשיבות בהתפתחות המוח ותפקודו.

למרות שהראיות אינן חד משמעית ותוסף תזונה לא יכול להציע תרופה לכל סוגי ADHD, אומגה 3 עשויה לספק כמה יתרונות נוספים לטיפול המסורתי.

סרטן: חומצות שומן אומגה 3 יכולות לעזור להפחית את הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן הערמונית, אבל ישנו צורך במחקר נוסף. מומלץ לשלב בתפריט התזונה דגים עבור הבריאות הכללית, אך מוקדם לומר כי תוספי אומגה 3 יכולים למנוע סרטן.

אומגה 3 והתפתחות הילד: זו טעות לומר כי תוספי אומגה 3 מעניקים “חיזוק” למוח. מומלץ לשלב בתזונת ילדים דגים שומניים שאינם מטוגנים או מצופים בפירורי לחם. אך עם זאת, חשוב להיזהר מדגים העשירים בכספית כמו מקרל ודג חרב.

תוספי מזון של אמוגה 3: אם אתם לא אוהבים דגים, אתם יכולים לצרוך אומגה 3 על ידי תוספי מזון. גרם אחד ליום הוא כמות מומלצת לאנשים עם מחלות לב וכלי דם. אומגה 3 במינונים גבוהים עלולה להגביר את הסיכון לדימומים, בנוסף השילוב של תוספי אומגה 3 עם תרופות מסוימות יכול להזיק. לכן, הקפידו להתייעץ עם הרופא לפני נטילת תוספי אומגה 3.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151