הורים לא דתיים ונישואי תערובת

שאלה:
שלום כבוד הרב. אני לא מחפש נאום – כבר שמעתי מספיק נאומים מההורים שלי – אני מבקש הסבר.

אני יוצא ברצינות עם בחורה. היא כל מה שחלמתי עליו: פקחית, יפה, בעלת חוש הומור… בהחלט נשמע מצויין. אבל, כן, ניחשת, היא לא יהודיה. ההורים שלי מסרבים אפילו לפגוש אותה, ואמרו לי שאם אני מתחתן איתה אני יכול לשכוח מהרעיון שהם ישתתפו בחתונה.

מה שאני רוצה להבין הוא: הוריי אינם דתיים, אף פעם לא שמרנו כשרות בבית ולא חגגנו שום חג. לא היה שום דבר יהודי במיוחד בביתנו. למה הם נזכרים להיות יהודים כשזה מגיע לבחירת ליבי? האם אין כאן איזו צביעות? כשאני שואל אותם הם עונים לי: “זה לא דומה”, אבל זה לא נשמע לי הגיוני. מדוע זה שונה?

תשובה:
למעשה זו לא רק שאלת השבוע; זו השאלה של הדור כולו: מדוע נישואי תערובת פורטים על עצב של כל כך הרבה אנשים, יותר מכל נושא יהודי אחר?

התסכול שלך בהחלט מבוסס. זה לא הגיוני שהוריך יצפו ממך שהיהדות תהיה חשובה לך, אם היא לא חשובה להם. יתרה מזו, הם אינם יכולים להסביר לך מדוע הם מרגישים כמו שהם מרגישים. הם כנראה אפילו לא יכולים להסביר זאת לעצמם. אך אני חושב שיש לי הסבר.

ישנה אמת בסיסית, שאיכשהו ההורים שלנו קיבלו בתת ההכרה מהוריהם, והיא: יהודי נשאר יהודי.

אין דבר כזה שיהודי אחד הוא “יותר יהודי” מהשני. בין אם אתה מקיים מנהגים יהודיים או לא, חוגג את החגים או לא, גר בישראל או לא, אוכל לביבות או לא, יהודי הוא יהודי ונשאר יהודי.

להיות יהודי זהו משהו שלא מוגדר לפי אורח החיים שלך.

יהודי יכול לשבת בכנסיה, לאכול חזיר ביום כיפור, לחגוג את חג המולד, אך הוא עדיין 100% יהודי. האם הוא יהודי טוב? יהודי נאמן? יהודי גאה? אלקים יודע. אך הוא נשאר יהודי. משום שלהיות יהודי זה לא משהו שאתה עושה; זה משהו שהוא אתה. שום דבר שתעשה לא ישפיע על מי שאתה.

אכן שום דבר, חוץ מדבר אחד: עם מי אתה מתחתן.

האדם שאיתו אתה מתחתן הופך לחלק ממך. להתחתן זה לא תחביב או שינוי קריירה; זה להתאחד עם מישהו אחר. בת זוגך ממלאת חלל בישותך, ואתה ממלא חלל בישותה. אז נישואים, כמו להיות יהודי, זה לא משהו שאתה עושה, זה משהו שהוא אתה.

הכל בסדר עם לא-יהודים, אך הם לא יהודים. אם אתה מתחתן עם לא-יהודיה, אתה עדיין 100% יהודי, אך חלק ממך – החצי השני שלך – כבר לא. אתם יכולים להיות מאושרים יחד. אתם יכולים להיות מאוהבים. אך ישנו חלק בך שלעולם לא תוכל לחלוק. אולי זה האתגר של הדור שלנו: לעמוד מול השאלות של מה זה להיות מאוהב, מה זה להתחתן, ומה זה להיות יהודי. ושלא כמו הדורות שקדמו לנו – אנו יכולים להצליח לתת תשובות אמיתיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151