מהי הסכנה הגדולה ביותר ליהדות בימינו?

שאלה:
בכיתת התיכון בה אני מלמד אנו עוסקים כעת בשאלת הסכנות המאיימות על היהדות בעולם המודרני, ורציתי לשאול לדעתך: מהי הסכנה הגדולה ביותר להישרדות היהודית – ההתבוללות או האנטישמיות?

תשובה:
הסכנה הגדולה ביותר להישרדות היהודית היא זהות יהודית מבולבלת. למרבה הצער, בבתי ספר יהודיים ובמשפחות יהודיות רבות כיום, הזהות היהודית נבנית באמצעות לימוד מודעות לשואה ופחד מפני נישואי תערובת. העיסוק הבלתי פוסק של הקהילה היהודית בהתבוללות ובאנטישמיות אינו הפיתרון אלא הבעיה.

הצגה פסימית ושלילית של ההוויה היהודית היא דבר הגורם יותר מכל דבר אחר לכך שיהודים צעירים יעזבו את הדת. כשאנו עוסקים באנטישמיות בצורה כפייתית אנו מציירים את עצמנו כקורבנות תמידיים. כשאנו מדגישים יתר על המידה את הסכנה שבהתבוללות, הדבר גורם לנו לחוש כמו חיה נדירה המצויה בסכנת הכחדה. היהודים מצויים בשורה אחת עם הלווייתן גדול הסנפיר ועם דוב הפנדה הענק ברשימת הקהילות האומללות וחסרות הישע ההולכות ונעלמות מעל פני כדור הארץ. האם מפתיע כל כך שיהודים צעירים בוחרים לעזוב את היהדות? מי יבחר להיות קורבן?

עלינו לחדול להגדיר את עצמנו באמצעות האופן שבו אחרים רואים אותנו. התבוללות מתרחשת כאשר לא-יהודים אוהבים אותנו כל כך שהם רוצים להתחתן אתנו. אנטישמיות מתרחשת כאשר לא-יהודים שונאים אותנו כל כך שהם רוצים להרוג אותנו. שני הדברים גם יחד פשוט קורים לנו. אך מה אנו חושבים על עצמנו?

אנו זקוקים לסיבה ברורה וחיובית להישאר יהודים. אם אין לנו סיבה כזו, מדוע שהיהדות תשרוד? האם קיים טיעון טוב שלא להתבולל ולהיטמע בחברות ובקהילות הסובבות אותנו? האם קיימת סיבה טובה באמת להישאר גאים ביהדותנו אל מול האנטישמיות? אני חושב שקיימת סיבה כזו.

היהדות היא הרעיון העוצמתי ביותר שראה העולם אי-פעם. אנו היהודים צריכים לשרוד כיוון שיש לנו מסר שהעולם זקוק לשמוע.

דרך החיים היהודית היא כוח מהפכני המסוגל לשנות חיים רגילים לחיים בעלי משמעות. משפחה השומרת שבת נזכרת תמיד במה שחשוב באמת – שבחיים יש דברים חשובים יותר מצבירת ממון. חוקי הכשרות מלמדים אותנו שאנו לא סתם חיות שצריכות להאכיל כל דחף ותשוקה שלהן, וכי האכילה עצמה יכולה להיות מעשה מקודש. המזוזה על דלתנו מספרת לעולם שבית זה נבנה למען מטרה גבוהה יותר.

היהדות מלמדת לקחים שהעולם זקוק בדחיפות ללמוד אותם – שכל אדם נברא בצלם אלוקים, ולכן הוא ייחודי ובעל ערך; שהמוסר אינו יחסי אלא מוחלט; שבני האדם שותפים לאלוקים במעשה הבריאה, ויש להם משימה ושליחות לברוא את גן העדן עלי אדמות.

רעיונות יהודיים נועזים אלה רלבנטיים היום יותר מאי פעם. אך רעיונות יהודיים נועזים זקוקים לאנשים יהודיים נועזים שיפעלו למען המשך קיומם. העולם יכול להתרומם רק אם בני אדם ירוממו ראשית את עצמם. נוכל להפוך את העולם לבית לאלוקים אך ורק אם נתחיל בביתנו שלנו.

זוהי הנוסחה היהודית לשינוי העולם לטובה. זוהי הסיבה שבגללה אנו צריכים להישאר יהודים.

הסכנה הגדולה ביותר ליהדות אינה לחצים חיצוניים, אלא בלבול פנימי. כשאנו שוכחים מהי שליחותנו, אנו מאבדים את הכוח והמרץ לשרוד ולהמשיך להתקיים. הרגש היהודי שאותו עלינו לטפח ולפתח בתוך עצמנו ובילדינו אינו פחד מן האנטישמיות, או אשמה ביחס להתבוללות, אלא גאווה צנועה בגדולת השליחות היהודית ונחישות החלטה להגשים שליחות זו. כשנהיה בהירים וברורים ביחס לזהותנו, אף איום וסכנה שבעולם לא יוכלו לערער אותנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151