אכילה מודעת

״מה זה אכילה מודעת?״, עונה לי טל (42), גבר נאה עם משקל עודף. טל נמצא בטיפול אצל דיאטנית קלינית. הוא ירד במשקל אך לא מצליח לרדת עוד. יש לו סוכרת מאוזנת עלידי כדורים אך הוא מודאג ממצבו הרפואי כי אביו נפטר מסיבוכי מחלת הסוכרת. הוא עבר לאכול מזון יותר בריא ומשתדל לצמצם באכילת עוגות. הוא עוסק בספורט בממוצע רק פעם בשבוע כיון שהוא חוזר מאוחר מאוד מעבודה והוא עייף.

בבדיקה מעמיקה עם טל מתברר שהוא אוכל ״הרבה אוכל בריא״, וכל ארוחה שלו תמיד מתקשרת לפעילות נוספת: צפייה בטלוויזיה, קריאת עיתון, שיחת טלפון (״אין לי זמן רק לאכול״), הוא אוכל מהר מאוד בגלל חוסר זמן לדבריו. כשביקשתי ממנו לספר לי מה אכל היום, ביום שהגיע אליי למפגש, הוא זכר חלקית בלבד וכל פעם נזכר בעוד פריט מזון שאכל.

אכילת אוכל בריא הינה מרכיב חשוב ביותר בתזונה נכונה. אכילה מודעת הינה מרכיב נוסף אשר חשוב לאמץ כחלק מאורח חיים בריא. הכוונה היא לתהליך בו אנו מתייחסים לאוכל לא רק כאמצעי להשביע רעב אלא זהו תהליך בו אנו משתפים בזמן אכילה את כל החושים שלנו: ראיה, שמיעה, מישוש, ריח וטעם. אכילה מודעת אין פירושה בהכרח להימנע מאוכל מסוים או להגביל כמויות אלא לאכול תוך התמקדות באוכל שמונח בצלחת לפניך, ונתינת כבוד לאוכל שעוזר לנו להמשיך להתקיים. בחברה המודרנית אוכל לא נועד רק להשביע אלא הוא גם מרכיב חשוב בחיי החברה והעבודה שלנו, ולכן חשוב שנתבונן בו לפני כניסתו לפה ולעיסתו: חשיבה על הדרך הארוכה שהאוכל עבר עד שהגיע לצלחת שלנו, לראות את הצבעים של האוכל, לשים לב אם הצלחת שלנו עשירה בצבעי מזון שונים, לשמוע את הקולות של האוכל בעת לעיסתו, להריח את האוכל, לבחון איזה תבלינים הוספו, וכמובן לטעום תוך תשומת לב מרבית לאוכל עצמו.

אכילה מודעת הינה מודעות לשאלות מה אני אוכל ומתי, גם בפעמים בהן אני אוכל במהירות ובכמויות גדולות ללא פיקוח תזונתי. מודעות עצמית תוך ימת לב ללא שיפוטיות היא שלב ראשון בשינוי היחס שלנו לאוכל. לאחר מכן בידכם הבחירה להחליט אם להמשיך באותה צורה של אכילה וכמויות או לשנות. אכילה מודעת כרוכה בתרגול אישי יום-יומי על מנת להגיע לתוצאות הרצויות.

טל תירגל במהלך שני מפגשים עימי אכילה מודעת: בחר לאכול פירות שהוא מאוד אוהב, כל פעם פרי אחר. למשל, בזמן אכילת קלמנטינה טל השתמש בחושים של ראיית האוכל, צבע וצורתו, המגע בפה, שמיעת הצליל שהפרי יוצר תוך כדי לעיסה, הריח והארומה, וחש את הטעם בפיו. שימוש בחושים האט את קצב האכילה של טל והוא החל לאכול פחות. טל דיווח כי אכילה של פרי שיגרתי כמו קלמנטינה, שבעבר אפילו לא הקדיש לו מחשבה, קיבלה משמעות אחרת עבורו.

אכילה מודעת הינה מרכיב נוסף באורח חיים בריא אשר דורש תרגול תוך שימוש בכל החושים בזמן אכילה ולאו דווקא רק חוש הטעם.

ד״ר נטע פלג-אורן, בעלת רישיון מקצועי בישראל ובפלורידה כפסיכותרפיסטית (Ph.D, LCSW),
היפנותרפיסטית קלינית מוסמכת, בעלת קליניקה פרטית ב Aventura.
חברת סגל (התנדבות) בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מיאמי.
פירסמה מאמרים בנושאים פסיכולוגיים וחברתיים בכתבי עת מדעים.
ד״ר נטע עוזרת לפונים אליה להתמודד עם קשיים מנטליים וחברתיים סביב: חרדה, דיכאון, הפרעת אכילה,
התמכרות לסמים אלכוהול סיגריות, שליטה בכעסים, מחלות פיזיות, שכול, מציאת ״אני האישי״,
הגירה, הורות לילדים בוגרים, ומערכת יחסים זוגית. ד״ר נטע מטפלת אינדבידואלית (אחד על אחד),
מטפלת זוגית ומומחית בהנחית קבוצות. בנוסף, פסיכותרפיסטית מורשת של משרד הביטחון.
משפחות המוכרות על ידי משרד הביטחון מוזמנות לפנות ו
לקבל פרטים לגבי הליכי הפניה וטיפול.

לקריאה נוספת פנו לאת
ר www.netapelegoren.com או לטלפון 786-877-0919
לפונים מובטחת סודיות מקצועית!!
המאמרים בטור מבוססים על סיפורים מן החיים בשינוי שם ופרטים.
כל קשר בין הדמויות וההתרחשויות המתוארות במאמרים לבין המציאות הינו מקרי לחלוטין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151