משוואה לא מתמטית

תרגיל מתמטי: אם חמישה חיילים מנצחים מאה לוחמי אויב, כמה חיילים צריך בשביל שינצחו 10,000? לכאורה 500 חיילים, לפי מפתח של כל חייל מנצח עשרים חיילים. אך, לא, התורה מעידה בפרשתנו ״ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה (עשרת אלפים) ירדופו״. מספיק מאה חיילים כדי לנצח 10,000 חיילי אויב? למה? רש״י מביא את דברי המדרש: ״וכי החשבון כך? והלא לא היה צריך לומר אלא ומאה מכם שני אלפים ירדפו? אלא לא דומה מרובין העושין את התורה למועטין העושין את התורה״. יש כוח לציבור, יש כוח להתאגדות. הערך המוסף של הרבים הוא הרבה יותר מערכם של מכפלת היחידים. במילים פשוטות יותר: בישראל אחד ועוד אחד זה הרבה יותר משתיים. יש כוח לציבור, יש כוח מיוחד לכלל, ולכן שכינה שורה דווקא בתוך ציבור שנאמר: ״ונקדשתי בתוך בני ישראל״, למדנו שהכלל אינו רק סך כל הפרטים, אלא בכלל מתגלים כוחות מיוחדים ועוצמה מיוחדת עד כדי שאלוקים משרה שכינתו בכלל.

הרב קוק (סידור עו״ר עמ’ י’) כותב שהחיבור עם הכלל וההטבה לכלל הם עיקר עבודת האדם ועמלו, ושאי אפשר להגיע לקדושה אלא רק ע״י חיבור לכלל: ״עיקר העבודה הרוממה היא להשלים את הכלל ולזכותו ולהיטיב לו, ומי ששם את העבודה הזאת נר לנתיבתו תמיד, הוא באמת מתעלה לקדושה, כיון שאין מגמתו לאהבת עצמו. אבל היחיד כשהוא לעצמו אי אפשר שיתעלה לקדושה לולא ההתרוממות למעלת הקדושה שע״י הרבים, לטובתם ולזכותם״.

וכעת לסיפור: תיאר הרב ישראל אריאל, ממשחררי העיר העתיקה במלחמת ששת הימים: ״זו הייתה זכות גדולה מאוד. בחסדי ה’ זכיתי לראות בעיניי דברים שאלפיים שנה התפללו להגיע לרגע זה. הציבו אותי לשמור על כיפת הסלע שכידוע, הוא מקום קודש הקדשים. מי שראה מה שאני ראיתי, חייב להודות לה׳, זכינו לראות את התגשמות הפסוק ‘ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה ירדופו’ – ראיתי בעיניי איך אלפי חיילים מהלגיון הירדני נסים מפני חייל אחד או שניים יהודים. הפסוקים אינם מליצה אלא אמת לאמיתה״. תודה רבה ושבת שלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151