טיפול ביתר לחץ דם יכול למנוע אלצהיימר

מחקר חדש מגלה כי תרופות מקבוצת חוסמי בטא לטיפול ביתר לחץ דם יכולות להפחית את הסיכון לפתח אלצהיימר בגיל מבוגר. כך למעשה, הטיפול ביתר לחץ דם מפחית לא רק את הסיכון למחלות לב אלא גם את הסיכון לפתח בעיות חשיבה וזיכרון.

לחץ דם שמופיע באמצע החיים עלול לעלות את הסיכון לפתח בעיות חשיבה וזיכרון בגיל הזיקנה. מחקר חדש שנערך בארצות הברית בקבוצה של 774 גברים קשישים מלמד כי תרופות מקבוצת חוסמי בטא להורדת לחץ דם גבוה יכולות להפחית את הסיכון לפתח בעיות חשיבה וזיכרון, אלצהיימר ודמנציה.

מחלת האלצהיימר מתבטאת בניוון איטי ומתמשך של תאי העצב במוח מה שגורם לירידה קוגנטיבית, בעיות חשיבה וזיכרון.

היא נפוצה בעיקר בקרב קשישים והסימן הראשון להופעת המחלה הוא פגיעה בזיכרון. לאחר הפגיעה בזיכרון מופיעים תסמינים נוספים כמו קשיים בהתמצאות, קשיים בחשיבה ובהסקת מסקנות, בלבול, פגיעה במוטוריקה, קושי באכילה, קושי בשליטה על הסוגרים ותסמינים נוספים עד להידרדרות מוחלטת של החולה ולמותו.

מה הם חוסמי בטא?
חוסמי בטא הם קבוצה של תרופות המשמשות להפחתת קצב הלב ולהורדת לחץ דם. תרופות אלו חוסמות את ההורמון אפינפרין (אדרנלין) והורמונים נוספים שמעלים את לחץ הדם. התרופה מיועדת לאנשים צעירים יחסית שסובלים מקצב לב מהיר ולחץ דם גבוה, לחולים במחלת לב איסכמית או באי ספיקת לב ולחולים שעברו התקף לב. התרופה לא מומלצת לקשישים, לחולי סוכרת ולסובלים מאסתמה. לתרופה יכולות להיות מספר תופעות לוואי כמו חולשה, עייפות, קוצר נשימה, סחרחורת, בחילות, אין אונות, דיכאון, הפרעות שינה והפרעה בזרימת הדם לאצבעות כפות הרגליים והידיים.

כיצד התבצע המחקר?
מתוך 774 הגברים שהשתתפו במחקר, 610 סבלו מלחץ דם גבוה או טופלו בלחץ דם גבוה. בין 350 הגברים שטופלו בלחץ דם גבוה והשתתפו במחקר 15% טופלו בחוסמי בטא, 18% טופלו בחוסמי בטא ובתרופות אחרות והשאר טופלו בתרופות מסוג אחר לטיפול ביתר לחץ דם.

המחקר מראה שכל סוגי התרופות לטיפול בלחץ דם גבוה יכולות להפחית את הסיכון לפתח בעיות זיכרון וחשיבה בגיל מבוגר אבל, לחוסמי בטא יש את ההשפעה הגדולה ביותר על הפחתת הסיכון. על פי הממצאים, גברים שנטלו חוסמי בטא סבלו פחות משינויים במוח שיכולים להצביע על התפתחות מחלת האלצהיימר או דמנציה בעתיד בהשוואה לגברים שנטלו סוגים אחרים של תרופות להורדת לחץ הדם.

האם תרופות מקבוצת חוסמי בטא טובות יותר מתרופות אחרות להורדת לחץ דם?
“כל טיפול בהורדת לחץ הדם מפחית את הסיכון לפתח אלצהיימר ודמנציה בגיל מבוגר” אומר ד”ר ריצ’רד איזקסון פרופסור לנוירולוגיה ומנהל אגף אלצהיימר באוניברסיטת מיאמי.

עוד אומר ד”ר איזקסון כי “תוצאות המחקר החדש רק מוסיפות טיפול נוסף שהתגלה כיעיל להפחתת הסיכון לאלצהיימר לשאר הטיפולים והתרופות שהיו ידועים עד היום.

“הקשר בין לחץ דם גבוה להתפתחות אלצהיימר עדיין לא ברור לעולם הרפואה אבל אנחנו יודעים שטיפול בלחץ דם גבוה מקטין את הסיכון לשבץ, התקפי לב ואלצהיימר’’.

ומה בעתיד?
כנראה שעולם הרפואה לא ימליץ בקרוב לממשלות בעולם כולו להוסיף חוסמי בטא למים שאנחנו שותים כדי למנוע אלצהיימר.

המחקר הזה הוא ראשוני ודרושים עוד מחקרים רבים שיבחנו כיצד חוסמי בטא משפיעים על הפחתת הסיכון לאלצהיימר בקרב קבוצות שונות באוכלוסיה בעלות רקע גנטי שונה. מה שכן, המחקר הזה מזכיר לכולנו כמה חשוב לאבחן ולטפל ביתר לחץ דם כבר בגיל צעיר וזאת כדי למנוע מחלות שונות כמו מחלות לב ואלצהיימר.

מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות הראו כי, ניתן לסייע בהפחתת הסיכון לפתח אלצהיימר בעזרת גמילה והימנעות מעישון, הימנעות משתיית אלכוהול, הימנעות ממצבים ממושכים של מתח, לחץ וחרדה ושמירה על פעילות אינטלקטואלית מוגברת באמצעות למידה ופתרון תשבצים וחידות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151