שבועות: מסר לילדים שלנו

הכל התחיל על ההר ההוא שנקרא סיני, ומאז, עמל העם היהודי להעפיל על הר המוסר והמידות הטובות, צעד אחר צעד.

לא קשה להבין את האנשים הסקפטיים, שהטילו ספק ביכולתו של אברהם מרדכי אלתר, אז עדיין בשנות העשרה של חייו, לרשת מאביו את הנהגת חסידות גור, שהייתה, כנראה, הקהילה התורנית בעלת ההשפעה הרבה ביותר בפולין בסוף המאה ה-19. אבל תלמיד-החכם הצעיר, שיגדל ויהפוך לרב הגדול ולמחבר הספר "אמרי אמת", ענה למבקרים אותו במשל הבא:

למרגלותיו של הר גבוה ונישא שכנה עיירה קטנה. פסגתו של ההר הייתה כה גבוהה ומדרונותיו כה תלולים, עד שכל ברי הדעת התייחסו אליו כאל בלתי ניתן לכיבוש. למרות זאת, מפעם לפעם היו כמה צעירים פזיזים נערכים לטפס על ההר. כמה מהם שבו כשהם מודים בכישלונם. מהשאר, לא שמעו עוד.

למרות האזהרות החמורות והנבואות השחורות, צעיר אחד היה נחוש לעמוד באתגר ההר. פעמים רבות הוא כמעט נכנע ושב על עקבותיו, ופעמים רבות כמעט פגש בסופו המר. בהתמדה עיקשת הוא הצליח סוף-סוף להגיע אל הפסגה. אבל אז הוכה בהלם.

עיר שוקקת חיים שכנה על פסגת ההר האדיר. היו שם בתים וחוות – קהילה שלמה חיה ונושמת במקום שכולם האמינו שאיש לא דרך בו.

תושבי ההר צחקו כאשר הביע את תדהמתו. "אתה חושב שאתה הראשון שהצליח לטפס על ההר?", הם סנטו בו, "גם אנחנו הגענו אל הפסגה, והחלטנו להקים את העיר הזאת, ולבנות כאן את חיינו".

בעודו המום ומתוסכל מגודל האכזבה, הוא ראה מולו ילד קטן, כבן שש או שבע שנים. זה כבר היה יותר מדי. "מה?!" הוא שאל בתדהמה, "גם אתה טיפסת את כל הדרך עד לכאן?!"

"לא", ענה לו הילד. "אני פשוט נולדתי כאן".

הרב הסביר לבני עדתו, שאין ספק שהוא עדיין צעיר. אבל הוא נולד לתוך שושלת של מנהיגים ענקי תורה, הם גידלו אותו, וגדולי חכמי הדור לימדו אותו כל אחד בתורו. נכון, הוא באמת צעיר – אבל הוא נולד על ההר, וממקומו הנישא, כשהוא ניצב על כתפיהם של ענקי הרוח שקדמו לו, הוא ימשיך להתקדם הלאה, ובדרך זו יוכל להצליח להנהיג את חסידיו.

והוא הצליח.לטפס על ההר

ביום השישי לחודש סיוון, יחגגו יהודים ברחבי העולם את מעמד הר סיני, אשר בו נתן לנו הקב"ה את התורה. זאת הייתה התורה שהציבה את היסודות המוסריים והחוקיים שאפשרו לעם ישראל להקים אומה נאמנה לאידיאלים רוחניים, אומה ששרדה קרוב ל-1,500 שנים בארצה, וקרוב ל-2,000 שנה כשהיא פזורה על פני העולם כולו. זו הייתה התורה שהציגה את רעיונות השלום, הצדקה, הצדק והאחריות הכללית, בפני עולם שלא הכיר שום ערך להוציא את עקרון "החזק צודק". זו הייתה התורה שעליה התבססו הנצרות והאסלאם, והיא שעדיין מפיצה את המונותיאיזם ברחבי העולם ומעצבת את עקרונות הקידמה המודרנית.

לפעמים הוא מצליח, ולפעמים נכשל. לפעמים תוהה אם מאמציו שווים, אבל תמיד ממשיך במשימת כיבוש פסגת השלמות הרוחנית והמוסרית.

הכל התחיל על אותו הר, שנקרא סיני, ומאותה נקודה ואילך, עמֵל עם ישראל להעפיל על הר המוסר והמידות הטובות. לפעמים הוא מצליח, ולפעמים נכשל. לפעמים תוהה אם מאמציו שווים, אבל תמיד ממשיך במשימת כיבוש פסגת השלמות הרוחנית והמוסרית.

אילו הייתה המשימה שלנו דורשת להגיע לשלמות בתוך דור אחד, לא היה לנו שום סיכוי להצליח. אבל כל דור מטפס עוד קצת כלפי מעלה, נבנה על הישגי אבותיו ואבות אבותיו, נאבק על כל נקודת אחיזה לכף היד, מתאמץ להשיג נקודת משען לכף הרגל, מדי פעם מחליק לאחור, אבל אף פעם לא נכנע.

המשימה שמגדירה אותנו כעם התחילה לפני 3300 שנה. היא נמשכת היום, כשאנחנו מתמסרים ללימוד התורה וקיומה, וחוגגים את חג השבועות.

השנה, שבועיים לאחר חג השבועות, אחגוג דבר נוסף, שקורה רק פעם בחיים – את בר המצווה של בני הבכור. בשלוש עשרה שנות חייו הראשונות, עשיתי ככל יכולתי ללמד אותו שהוא נולד על ההר, שמתחת לרגליו נמצאים הישגי הדורות שקדמו לו, והם אלה שתומכים בו, ושהדורות הבאים יהיו תלויים בתמיכתו בדיוק כפי שהוא תלוי באלה שהלכו לפניו.

וככה זה עם כל ילד יהודי. לכל אחד החלק האישי שעליו לתרום למשימה הנצחית של צמיחת עם הנצח. זו התורה שמגדירה אותנו, התורה שמנחה אותנו, התורה שמקיימת אותנו, והתורה שבסופו של דבר תביא אותנו להגשמת המטרות הרוחניות שעבורן ברא אותנו הא-ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151