מחקר ענק של המחלקה לקשר עם ישראלים בתפוצות: כמחצית מהישראלים שחיים בחו"ל לא יחזרו לארץ לעולם – אבל מעוניינים שילדיהם ישרתו בצה"ל

מחצית מהישראלים שעזבו את ישראל לא יחזרו אליה לעולם, אולם מעל למחצית מהישראלים שחיים בחו”ל היו מעוניינים שהילדים שלהם ישרתו בצה”ל – כך עולה ממחקר רחב היקף שקיימה המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, בשיתוף חוקרים מבית ספר פוקס לחינוך באוניברסיטה העברית. המחקר נערך בקרב 1,925 ישראלים המתגוררים ב-51 מדינות, והוא מעניק תמונה רחבה על תחושותיהם של כמיליון ישראלים המתגוררים כיום בחו”ל.

הסיבה להגירה: תעסוקה ושכר

הסיבה העיקרית לכך שישראלים עוזבים את ישראל היא תעסוקה (46%) ומרביתם חשים כי מצבם הכלכלי השתפר במדינה הזרה. רק 10% מהמשיבים טוענים שמצבם הכלכלי הידרדר עם העתקת מקום מגוריהם לחו”ל, ו-12% בלבד מעריכים את המצב הכלכלי שלהם כפחות טוב ביחס לאחרים במדינה שבה הם מתגוררים.

הסיבה השנייה להגירה היא כדי להתלוות לבן הזוג או בת זוג (29%). חלק מהמשיבים החליטו לעזוב כדי להתרחק, ורוב הסיבות שלהם היו קשורות למדינת ישראל (28%), ופחות כדי להתרחק מהמשפחה. רבע מהמשיבים (25%) עזבו לצורך לימודים.


25% מהאנשים שהשיבו ציינו שבכוונתם לחזור לישראל לשארית חייהם, 15% ציינו שיחזרו לחיות בישראל תקופה ממושכת, 14% ציינו שיחזרו לתקופה קצרה, ו-47% מתכוונים להמשיך ולחיות בחו”ל.

כשליש מהישראלים נתקלו בתקריות של אנטישמיות בחו”ל. אחוז אחד מהמשיבים נתקל באופן תכוף באנטישמיות, בעוד 68% לא חוו אנטישמיות או חוויות מאיימות בשל יהדותם או מוצאם הישראלי.

קשר עם ישראלים אחרים

עד כמה ישראלים רוצים לחיות עם ישראלים אחרים בתפוצות? כמחצית מהישראלים בחו”ל משתייכים לסוג כלשהו של קהילה ישראלית. 41% ציינו שהם חלק מקהילה יהודית, וככל שרמת הדתיות עולה כך עולה הסיכוי להשתייכות לקהילה יהודית כלשהי במדינה. ישראלים בדור הראשון נוטים לשמור על קשר עם ישראלים אחרים, ולישראלים בני הדור השני בתפוצות יש קשרים חברתיים מוגבלים עם ישראלים אחרים. בדור השני רואים ששיעור החברים הישראלים יורד בהרבה (מ-63% ל-29%).


ומה לגבי חתונה? 74% מעוניינים שהילדים שלהם יתחתנו עם יהודי או יהודייה. 31% ציינו שהדבר חשוב להם במידה רבה מאוד, 16% ציינו שחשוב להם במידה רבה, 14% במידה בינונית, 12% במידה מעטה, ועבור 26% הנושא אינו חשוב כלל. 23% ציינו שחשוב להם במידה רבה כי ילדיהם יתחתנו דווקא עם ישראלים או ישראליות.

מתעניינים בפוליטיקה ובתדמית ישראל

לישראלים אכפת ממדינת ישראל וממה שקורה בארץ. בני הדור הראשון של ישראלים בתפוצות שומרים על זהות ישראלית חזקה, גם עשרות שנים לאחר שעזבו את ישראל. 98% מהישראלים בחו”ל בחרו להישאר אזרחים ישראלים, כ-73% מהישראלים ביקרו בישראל בשנתיים האחרונות, ו-59% מכלל הנשאלים ביקרו בישראל בשנה האחרונה.

לגבי הדור השני, 79% היו מעוניינים שהילדים שלהם יחיו תקופה מסוימת בישראל. לרוב הישראלים בתפוצות חשוב במידה רבה או רבה מאוד שלילדיהם יהיה קשר לישראל (69%), אחוז קטן (5%) מעדיף שלילדים שלו לא יהיה קשר עם ישראל. 58% ציינו שחשוב להם במידה רבה או רבה מאוד שלילדים שלהם יהיה קשר ליהדות, רק 9% ציינו כי הנושא לא חשוב להם כלל. 57% ציינו כי חשוב להם במידה רבה מאוד או רבה כי לילדיהם תהיה זהות ישראלית, רק 9% ציינו כי הנושא אינו חשוב כלל עבורם. 70% מהישראלים בתפוצות רואים חשיבות גדולה בידיעת העברית של הילדים שלהם, רק 6% ציינו את רמת ידיעת העברית של הילדים שלהם כ”לא חשובה בכלל”.


כ-65% ציינו כי הדימוי של ישראל בעולם חשוב להם במידה רבה מאוד או רבה. רק 7% ציינו כי הנושא לא מעניין אותם כלל. 58% מתעניינים במידה רבה או רבה מאוד בפוליטיקה הישראלית, רק 9% ציינו שאינם מתעניינים כלל בפוליטיקה הישראלית. 74% מהישראלים בחו”ל היו מעוניינים להצביע בכנסת. 54% מעוניינים שהילדים שלהם ישרתו בצבא.

“הגיע הזמן לשנות את התפיסה”

ראשת המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות, גוסטי יהושע ברוורמן: “המחקר שביצענו הוא אחד ממחקרי העומק הגדולים והמקיפים שנעשו אי פעם על ישראלים בחו”ל ותוצאותיו חד-משמעיות: רובם המוחלט של אזרחי ישראל שהעתיקו את מקום מגוריהם לחו”ל אוהבים את המדינה, מחויבים אליה, מייצגים אותה בחו”ל תוך שהם מהווים זרוע אסטרטגית חשובה עבור מדינת ישראל, ורוצים שגם ילדיהם והדורות הבאים שלהם יהיו בעלי קשר חזק לישראל וליהדות”.


לדבריה, “הגיע הזמן לשנות את התפיסה כלפי ישראלים שגרים בחו”ל ולהבין שעל אף הריחוק הגיאוגרפי הם חלק מהעם, מהחברה, מישראל. המטרה שלנו היא לבסס את מערכת היחסים של ישראל ואזרחיה המתגוררים בתפוצות, ולפעול לחיזוק הקשר שלהם ושל ילדיהם עם מדינת ישראל. אני קוראת לממשלת ישראל להעמיד משאבים למימוש המטרה הזאת, ולטובת הבטחת הזהות היהודית ונטיעת זיקה עמוקה למדינת ישראל בקרב הדור השני של הישראלים המתגוררים בחו”ל”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151