ספר ויקרא, פרשת אמור

האם מותר לטוס בימי ספירת העומר מניו יורק לאוסטרליה, או מיפן לקליפורניה? נראה לנו שזו שאלה שטותית, אך זו שאלה הלכתית לא פשוטה לחלוטין עם השלכות מאוד מעשיות וחשובות.

אחת הנקודות החשובות בעצם מצוות ספירת העומר, היא המצווה: "וספרתם לכם". זו איננה ספירה קולקטיבית של עם ישראל, כימי השבוע, שנות השמיטה וכדומה, אלא זו ספירה אישית של כל אחד ואחת. לכן, כאשר אדם מפספס יום אחד שוב אינו יכול לספור, למרות שכולם ספרו, ובבית הכנסת ספרו , אך הוא עצמו לא ספר וחסר לו אישית יום אחד!

הבעיה בטיסות האמורות, היא המעבר של קו התאריך! אדם העולה למטוס בניו יורק והוא ספר היום עשרה ימים לעומר, ינחת בעזרת השם בשלום באוסטרליה, אך כשהוא ירצה לספור היום אחד עשר ימים לעומר יאמרו לו: אחי, היום שנים עשר ימים. במקרה שהטיסה היא הפוכה מאוסטרליה לארה"ב, במקום בו ינחת יספרו שוב את היום הקודם !!!

אז מה עליו לעשות? הדין הוא שהוא ימשיך לספור כמו שהוא ספר עד היום, אבל אז חג השבועות יהיה אצלו יום לפני או יום אחרי כולם. יהיה עליו לשאול רב מה עליו לעשות בשלושת ימי החג שאליהם הוא נקלע. מוזר, אך זו המציאות ולכן מאוד לא כדאי לנסוע בטיסות העוברות את קו התאריך בימי ספירת העומר.

חג השבועות המוזכר בפרשת השבוע איננו תלוי כלל בתאריך, בתורה לא נאמר שישנו חג השישי בסיון. אלא, זהו חג התלוי ב"וספרתם לכם… תספרו חמישים יום" – ספירת העומר. כאשר נגמרו חמישים הימים, הגענו לחג השבועות. לעומת זאת, חג מתן תורה שאותו אנו מזכירים בתפילה, אכן קשור דווקא לו' בסיון בו ניתנה התורה (אך הוא לא מוזכר בתורה כחג).

חג השבועות, קשור עם ספירתו וזיכוכו של האדם הסופר, על האדם לספור ולזכך את מידותיו יום אחר יום, עד לשלימות עבודתו ביום הארבעים ותשע לעומר. אז, עשה האדם את המקסימום מצידו, הוא ספר שבע שבועות, לכן "מגיע לו" חג – חג השבועות. התורה מלמדת אותנו, כאשר האדם מגיע בעבודת ה' שלו, לשער הארבעים ותשע, נותן לו הקדוש ברוך הוא מתנה מלמעלה, את שער החמישים ביום החמישים. כל זה קשור לעבודת האדם וזיכוכו. לעומת זאת, מתן תורה איננו תלוי בעבודת האדם, זוהי מתנה מלמעלה הניתנת ביום השישי בסיון.

במצב נורמלי, אנו זוכים בחג השבועות לשני הדברים , שלימות עבודת האדם (שבועות) והמתנה הקשורה בזה וגם מתנה מלמעלה הקשורה למתן תורה. כאשר החלטנו לחצות את קו התאריך , כדאי מאוד לחזור חזרה לפני חג השבועות, כדי שנוכל חגוג את החג כמו כולם ולא ניאלץ לחגוג שלושה ימים בחו"ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151