כ. ספר שמות פרשת ויקהל

בעידן הטכנולוגי של היום שהכל תוצרת סין , נשארו עדיין מעט דברים שמיצרים בארץ. כנראה שלא מספיקה העבודה הטכנית, לפעמים צריך גם עבודה עם נשמה. דוגמא לכך נוכל ללמוד מפרשת השבוע – ויקהל.

תפקיד מיוחד לקחו הנשים על עצמם , לטוות את השערות של העיזים בעודן על העיזים.

רק לאחר טווית החוטים, גזזו את שערות העיזים, ועשו מהן יריעות למשכן. כנאמר בפסוק : "וכל אישה חכמת לב בידיה טוו את העיזים", מבואר על כך בגמרא ובמפרשים שזו הייתה אמנות מיוחדת של הנשים, לטוות מעל גבי העיזים.

פטנט מיוחד זה , שמור לנשות ישראל בתקופה ההיא בלבד. אבל למה ליצר פטנטים כאשר אין לכאורה צורך בזה? מאידך, יריעות אלו היו רק בתקופת המשכן, מה זה משנה לנו היום לדעת איך בדיוק עשו, מה שהיה – היה.

נשות ישראל קלטו, את מה שאנו לא רואים בהשקפה ראשונה. שערות העיזים בעודן על העז הן רכות והן עדיין ברמה של "חי". עם גזיזתן, הן הפכו להיות דומם ומתחילות להתייבש.

תרומת הנשים לא היתה רק תרומה פיזית של נתינה ותו לא , הייתה פה נדיבות לב מיוחדת , הן רצו שהיריעות תיעשנה בצורה המושלמת ברמה המקסימלית. לשם כך הם השתמשו בחכמה יתירה, כדי להביא את חוטי העיזים לשלמות הגדולה ביותר.

עם סיום עבודתן מספרת לנו התורה, על אריגת יריעות המשכן, כדבר ראשון שנעשה בבניית המשכן. גם פה ישנו דבר תמוה, הסדר הרגיל בבניית בית הוא יסודות, קירות ולבסוף תקרה , מדוע אם כן היריעות, שהיו התיקרה של המשכן, נעשו בתחילה? מסבירים לנו חכמינו ז"ל , שהשארת העיזים עם החוטים טוויים עליהן עלולה לגרום להם צער.

מאידך, אם נגזוז את השערות ולאחר תקופה נארוג מהן יריעות – השערות יתיבשו. לכן, עדיף לשנות את הסדר ולא להשאיר את העיזים עם שיער טווי עליהן.

מכאן הוראה כפולה לחיי היום יום שלנו. מחד יהודי צריך לדעת שלא מספיק נתינה סתם, צריך שהנתינה תהיה עם כל השכל והרגש הקיימים בתוכנו. אם בורא עולם נתן לנו שכל ורגש מיוחדים, עלינו לראות כיצד להשתמש בזה לעבודת ה' ולא לבזבז כוחות מיוחדים לריק, כמו שהנשים תרמו מכישרונן ומחכמתן לבניית המשכן.

מאידך עלינו ללמוד , עד כמה צער של בעלי חיים חשוב, הרי כדי שהן לא יסבלו, הפכו את סדר בניית המשכן והתחילו עם היריעות, כדי לא לגרום להם סבל מיותר. אם בגלל סבל של עיזים הפכו את סדר בניית המשכן, על אחת כמה , עלינו לראות לא לגרום סבל לזולת.

יותר מכן, גם אם לזולת לא נראה שהוא סובל, אך נשמתו סובלת מכך שהוא אינו מקיים את חובתו היהודית, עלינו לראות כיצד ניתן להושיע לו. עלינו לקיים איתו מצוות גם לא לפי הסדר הרגיל, שווה לשנות את סדר בניית המשכן הפרטי והמשכן הכללי כדי לסייע לבעל חיים ובפרט ליהודי לחיות כיהודי נאמן לה' ולתורתו.

מעובד על פי שיחותיו של הרבי מליובאוויטש
מוגש ע”י הרב מנדי חרותי – 305.219.3353
בית חב”ד לישראלים במיאמי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151