על הפרעת קשב וריכוז – מאז ועד היום

הפרעת קשב וריכוז – ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder , היא תסמונת נוירולוגית המאופיינת במוסחות, אימפולסיביות וחוסר מנוחה. מאפיינים אלה קיימים מילדות, ומתגברים יחסית לצפוי בכל גיל, באופן הפוגע בתפקוד היומיומי . הפרעת הקשב הינה בעיה שקופה, הורים, מורים הילדים ואחרים רואים רק את התוצאות לוואי וההשלכות שלה.

להיות הורים זה לא קל אין באמת הכנה למה שצפוי לנו בטח ובטח כאשר מדובר בילדים עם צרכים מיוחדים וקשיים אובייקטיבים כמו הפרעת קשב וריכוז. התא המשפחתי מחבר בין הורים וילדים המשפחה היא מסגרת תומכת המגינה על קיומו. עבור ההורים, הילד מהווה מוקד המימוש וההגשמה העצמית . הפרעת קשב וריכוז הנה תופעה מבלבלתומתסכלת את כל הגורמים השותפים בהתמודדות עמה הורים, צוות חינוכי וגם לילדים. התעוררות למציאות של ילד עם הפרעת קשב וריכוז במשפחה מכריחה את ההורה להתעמת מחדש עם תכנים שהמגע עמם לא תמיד נעים וישנה העדפה ברורה לא להתמודד איתם לעומק. עם זאת ישנם הורים רבים אשר אינם יודעים אייך להתמודד עם מכלול הקשיים שהפרעת הקשב מביאה איתה.

ההיסטוריה של הפרעת הקשב וריכוז:
הפרעת קשב וריכוז AD/HD-Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, הוזכרה ותוארה כבר לפני כ – 100 שנים ועל תרופות הריטלין יש כבר סימוכין שהולכים אחורה מעל 50 שנה. כמה מהעבודות הראשונות בנושא הפרעת הקשב נעשו על ידי רופא הילדים האנגלי ג'ורג' סטיל אשר בשנת 1902 זיהה ותיאר לראשונה את ההפרעה. בשנות ה – 30 הייתה מחשבה שההפרעה נגרמת בעקבות נזק מוחי או הורות גרועה וזה בגלל שהמחקר והחוקרים הושפעו מתקופת המגיפה הגדולה בה מתו מיליוני אנשים בכל העולם. בשנת 1937 נעשה שימוש בפעם הראשונה בכדורים ממריצים שהביא תוצאה מדהימה ועם זאת לקח עוד 20 שנה עד שהחלו להשתמש בכדורי ממריצים. בשנות ה 50-60 סבורים החוקרים כי ADHD הוא "ליקוי תפקודי מזערי במוח" ויש מי שעדיין ממשיך להאמין שההפרעה קשורה לדפוסי התנהגות והורות לקויה.

שנות ה – 60-75 ריטלין נכנס לשוק ונהיה נפוץ מצד שני טענות כנגד נמצאים בשיח הציבורי וספקות לגבי התרופה עולים לדיון ציבורי. לקראת שנות ה – 80 התרופה חוזרת שוב לשימוש נפוץ וההפרעה מקבלת שם רשמי על ילדי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית שמשתמש במושג ADHD בספר ה – 3DSM בשנת 1994האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית מגדירה מחדש את תופעת "הפרעת חוסר קשב והיפראקטיביות. מאז ועד היום האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית ממשיכה לעדכן ולזכך את הגדרת ההפרעה ובDSM V- קוטלגו מחדש הפרעות רבות בניהם הפרעת הקשב והריכוז.

על פי מדריך הפסיכיאטריה האמריקאית 4 DSM הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) מוגדרת כהפרעה הכוללת ליקוי בקשב, התנהגות אימפולסיבית והיפראקטיביות. ההגדרה כוללת שתי קטגוריות של קריטריונים- קטגוריה של ליקויים בקשב המגדירים הפרעת קשב וקטגוריה של היפראקטיביות ואימפולסיביות, המגדירים הפרעת קשב עם היפראקטיביות-אימפולסיביות. בשנת 2013 מתפרסם ה DSM-5, אין בו שינוי משמעותי בהגדרת ההפרעה.

אך, לפי המדריך המעודכן אבחנה להפרעת ADHD תעשה כאשר חלק מהסימפטומים הופיעו לפני גיל 12 – בשונה מאשר במדריך הקודם בו הגיל המדובר היה 7. כמו כן במדריך החדש ניתן לאבחן מתבגרים מעל גיל 17 כאשר עליהם לענות על חמישה סימפטומים להבדיל מהמדריך הקודם שם היה צריך לענות על שישה סימפטומים. בין 50% – 70% מכלל המאובחנים ב ADHD סובלים מקשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות . לילדים אלו יש קשיים בתפקודים הניהוליים קשיים ביכולת לרסן ולעכב דחפים ותגובות, קשיים בזיכרון עבודה, בוויסות עצמי, בהתארגנות ותכנון, בפתרון בעיות, ובפיתוח אסטרטגיות.

ילדים רבים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים מתחלואה נלווית, אלו הם תסמונות או לקויות שמופיעים יחד עם ההפרעה, והן מהוות ממד נוסף שיש להתייחסות ברצינות ולתת מענה טיפולי. סוג התחלואה הנלווית משתנה וכולל הפרעות במצב הרוח (הפרעה אפקטיבית חד או דו-קוטבית), חרדות, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, טיקים ותסמונת טורט, שימוש מוגבר באלכוהול וסמים, הפרעת התנהגות, והתנהגות אנטיסוציאלית.

הפרעות נוספות שייתכן ותופענה במקביל ל-ADHD הן לקויות למידה (דיסלקציה, דיסגראפיה, דיסקלקוליה), הפרעות שינה, הרטבת לילה, מצבי חולי שונים כגון אסתמה ועלייה בסיכוי לפציעות מסוגים שונים ובעיקר עקב תאונות.

הפרעת קשב וריכוז היא עולם ומלאו אין ילד אחד עם הפרעת קשב שכל הסממנים זהים לחבר שלו וזה אחד האתגרים של ההפרעה – להתאים לכל ילד/מבוגר את הכלים המתאמים לו. יש הרבה ניסיון ותהיה ויש גם הרבה סיפורי הצלחה.

אורן זך, בת 50, מרגיעה, מסבירה מדריכת הורים לאתגרי קשב וריכוז,
מנחה סדנאות ומרצה בנושאי הפרעות קשב מנקודות מבט שונות.

בעלת תאר ראשון במדעי הרוח והחברה (תיאום וניהול קהילתי), תאר שני באנתרופולוגיה וסוציולוגיה: התמחות בייעוץ ארגוני תהליכי, הנחיית קבוצות וייעוץ פרטני, לימודי חינוך בסמינר הקיבוצים, תעודת הדרכת הורים "מכללת עידן הורות" – שלוחה של מכללת תל חי, לימודי התמחות בהפרעת קשב וריכוז, מרצה מאושרת על ידי משרד החינוך.

מוזמנים לדף הבית: https://www.facebook.com/orenzach.adhd

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151