"ברגע שהיא חולצה מהכפר, והגיעה לשטחי ישראל, ראינו את החיוך שלה, וקיבלנו צמרמורת"

במחלקת שבויות בהידברות מבצעים חילוצים מורכבים של נשים וילדיהן ממלתעות הקשרים המסוכנים שהן נקלעו אליהן. החילוצים כוללים כניסה תחת זהות בדויה לכפרים עוינים והברחה מורטת עצבים עד להבאתן למקום מבטחים בשטחי ישראל. ומה עושים כשלא ניתן להיכנס לכפר?

עידן מחופש. הוא לובש בגדים של המקומיים, אבל תושב הכפר שמחוץ לשטחי ישראל, מביט עליו במבט חשדני, ופונה אליו בשפה זרה: "סליחה, מי אתה?". עידן מנוסה בתחום. הוא ממוקד מטרה, ואינו מתבלבל. הוא עונה לו במבטא מושלם, "אני סוכן של חברת סיגריות". הוא מקווה שהאיש החשדן לא ירצה לעשות איתו עסקים, וכך תיחשף זהותו האמיתית: מחלץ שבויות מיישובים עוינים.

החילוצים של מחלקת שבויות נראים כאילו הם לקוחים מסרט פעולה. יש בהם מתח רב, סכנת חיים ממשית, הצלה מרגשת וסוף טוב.

"המיוחד בחילוצים הוא התזמון, התחכום והשיטה", מספרת קלינה שוורץ, מנהלת מחלקת 'שבויות' בהידברות. "אנחנו עומדים בקשר עם גורמי ביטחון שונים על מנת למצוא את הדרך הטובה ביותר לחלץ את האישה ואת ילדיה מאזור הסכנה, ולאחר מכן אנחנו מספקים לה מעטפת ביטחון אישי, כלכלי ורגשי, עד שהיא מסוגלת לחיות חיים עצמאיים", מציינת קלינה.
"לפני ארבע שנים הכרתי איש שהציע לי לעבור לכפר שלו. הוא הבטיח ששם יהיה לי טוב פי 100, והאמנתי לו. אחרי שאני רואה איך השתנו החיים שלי ושל הילדים שלי למצב של כלא, אני מבקשת בכל לשון של בקשה – תעזרו לי לצאת מפה".

זו הפנייה שהתקבלה במחלקת "צור קשר" בהידברות, והועברה לקלינה, מנהלת המחלקה.

"השבתי לפנייתה, ועברנו לשיחה טלפונית. פעלנו במהירות שיא כדי לחלץ אותה באופן מיידי. אותו גבר עבד בשטחי ישראל, ובאמצעות אישורי כניסה נהג לצאת בבוקר ולחזור אל שטחי הרשות הפלסטינית בערב, כך שהוא לא נמצא בשעות היום בביתו. התכוונו לחלץ אותה באותו היום, ואמרתי לה להכין תיק, ולהיות מוכנה וזמינה בטלפון", מספרת קלינה.

סיטואציה תמימה ומבוימת כפתרון יצירתי לחילוץ
מדובר על שטח פלסטיני, מחוץ לשטחי ישראל. המשמעות היא שאין לישראל רשות להיכנס לשטחים הללו, ללא צבא וללא משטרה. במחלקה מנסים למצוא את הדרך היעילה ביותר לחילוץ האישה, שהייתה בהיריון, ואת ילדיה. אחד מפעילי המחלקה הוא עידן, בוגר יחידה קרבית בצה"ל, מאבטח אישים מאויימים וקצין ביטחון במקצועו.

בשיתוף פעולה עם רכז האזור במערכת הביטחון, שמכיר היטב את האזור, את הבתים ואת המיקום של הבית שבו מוחזקת האישה, התקבלה החלטה בדרך יצירתית: האישה הגיעה עם רכב בעל לוחית זיהוי ירוקה עד למחסום אל כוחות הביטחון הישראליים ואל עידן, פעיל הידברות, ומשם היא מועברת באופן מיידי לתחנת המשטרה על מנת להגיש תלונה על אותו איש שהתעלל בה ובילדיה.

"בעת מסירת העדות היא לא הייתה צריכה לספר הרבה, כי הסימנים הכחולים על הגוף נראו בבירור, כך גם על בנה הרך", ממשיכה קלינה לתאר את המקרה הבלתי ייאמן.

"מתחנת המשטרה היא הגיעה לבית הידברות. נתנו לה כסף ואוכל, ומשם היא הובלה אל דירת המסתור. לאורך כל הזמן הזה עידן אבטח את סביבתה, מחשש שאותו גבר או בני משפחתו ינסו לאתר אותה ולפגוע בה. בסך הכל כארבע שעות עברו מאז הפניה הראשונית, והאישה כבר נחתה בפלנטה אחרת – מקום מבטחים בשטחי ישראל כשהיא רגועה, בטוחה ושמחה".

הדרמה בסיפור הזה לא נגמרת. באחד מהימים מגיע אותו גבר לתחנת המשטרה להתלונן על היעלמות "אשתו" וילדיו, שהרי הוא לא מוצא אותם בשום מקום. הוא לא שיער בנפשו שהיא הוברחה לישראל, והגישה נגדו תלונה. האיש נעצר באופן מידי.

"המעסיק שלו ניסה ליצור קשר עם האישה שחילצנו", ממשיכה קלינה לתאר את הפרטים הדרמטיים של המקרה. במחלקה הובהר לו באופן חד משמעי שאסור לו ליצור קשר עם האישה לבל ייעצר גם הוא, ומכאן מבינים מהי עזות דקדושה.

"אותו מעסיק טען שאינו מודע לבעיות שהיו. הוא ביקש סליחה, ונעלם מהתמונה. אישור העבודה של הגבר המתעלל נשלל ממנו, והוא הובא למעצר. זו תוצאה נכונה – כל אחד לפי מעשיו ומיקומו", מסכמת קלינה.

האישה ילדה את בתה, וגרה בדירת סיוע מיוחדת לשיקום עם אם בית ומעטפת של עזרה מכל כיוון ועניין. האישה נמצאה זכאית לקבלת קצבאות שונות, והילדים נכנסו למסגרות יהודיות תורניות. בחסדי ה', השיקום הצליח.

אישה נעולה בבית בכפר ונשקפת סכנת חיים לה ולילדיה
עידן נזכר בחילוץ דרמטי ומרגש במיוחד. "שמחתי על הזכות להשתתף עם מחלקת שבויות בהידברות, בעוד משימת קודש שלהם, שפועלת ללא חשש בנחישות ובביטחון כשלנגד עינינו יש חובת סיוע לבת ישראל: אישה יהודייה הייתה נעולה בתוך בית בכפר אחר שאינו בשטחי ישראל. היא וילדיה עברו מסכת של סבל והתעללות, ונשקפה סכנת חיים ממשית לה ולילדיה".

נפגשנו במחסום. היא הייתה כבויה, אך ברגע שהיא הגיעה לשטחי ישראל, היא הסירה את הרעלה, וראיתי את החיוך על פניה. באותם רגעים היא חיבקה את ילדיה, וכולנו הרגשנו את השחרור ואת הביטחון שלה. לאחר מכן היא הועברה לדירת מסתור של הידברות ולהמשך ליווי מלא".

עידן ממשיך באבטחת הנשים המחולצות בימים הראשונים, כדי לוודא שהן בסדר מכל הבחינות, ושלא מנסים להשיג אותן. כמו כן, הוא מוודא שהן לא מנסות להשיג את הגבר המתעלל מחמת בלבול, או בגלל כוחו של הרגל רע. לפעמים נדרש לשמור על קשר ארוך יותר עם האישה המחולצת, וכל זה בניהול ובביצוע שוטף של מחלקת "שבויות".

כל מקרה הוא שונה מקודמו, גם אם הוא נשמע דומה מאוד. כל כפר הוא שונה, הנשים וסביבתן שונות, ולכן במחלקת "שבויות" מנסים להבין את התמונה כולה כדי לפעול הכי נכון, הכי זהיר והכי מהיר בע"ה, על מנת לנצל את המומנטום לרצון המחולצת ליציאה ושיקום ולהסיר כל פרובוקציה שתגרום לאי סדרים, חלילה.

איך הגעת לשליחות הזו במחלקת שבויות?

"לפני כמה שנים, בעקבות פעילות של מחלקת 'שבויות' בארגון הידברות, הרגשתי צורך לפנות ולהציע את עצמי ואת ניסיוני לפעילות בתחום של נשים שנקלעו לקשרים מסוכנים ועוינים. יצרתי קשר עם הידברות, ואמרתי שאני מעוניין לעזור בחילוץ של אותן נשים. עברתי לא מעט מבדקים להתאמה, ושמחתי על החלק שניתן בידי. אני אוהב את עם ישראל. מבחינה אידאולוגית – יהודי או יהודייה אינם צריכים להיות בקשר עם מי שלא מעמנו. זה הרסני, מועד לכישלון בטוח, ותמיד יסתיים בדרך הכי לא מתאימה והכי לא רצויה".

כל חילוץ של אישה הוא כמו מכירת ספר תורה
עד שעידן לא נכנס אל משרדי הידברות, הוא לא ממש הרגיש את ה'. המשימות שלו בוצעו באופן טכני מבלי שירגיש את הקשר שלו לאלוקים, ואת המסירות למלאכת הקודש הזו.

"כשהתחלתי את השליחות הזו, הגדרתי את עצמי כחילוני, עד שיום אחד הגעתי למשרדי הידברות, ראיתי את הלב הפועם של הארגון, ופגשתי אנשים עם אורח חיים שונה משלי, אנשים עם מסירות ואנרגיות עצומות ומיוחדות, חדורי מטרה ומחושבים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151