להיות אסרטיבי, לא אגרסיבי

מהרגע בו צלצלה אליי אפרת (34) והשאירה בתא קולי הודעה שנקבע פגישה הבנתי שיש פה קושי. היא דיברה קצר בקול נמוך ולא ברור. עוד לפני שחזרתי אליה היא טלפנה שוב והפעם השאירה הודעה בנימה אגרסיבית: ״אם לא תתקשרי אליי היום אני אבין שאין לך זמן או שאינך מעוניינת". האמת, לא נעים להיענות מיד לאלה שמציבים אולטימטום.

דיברנו יום לאחר מכן וקבענו פגישה. אפרת, בעלת משרד ביטוח, נמרצת, חכמה, סובלת מחרדות בקשר הזוגי. החרדות באות לביטוי כשהיא בתקופה של חוסר ביטחון ואז קורה שהיא מגיבה באגרסיביות לאנשים, חלקם נרתעים ממנה אבל חבריה הקרובים נשארים ואוהבים אותה. לה זה מפריע כי היא לא מצליחה לפתח עם בן זוג מערכת יחסים ארוכת טווח.

ההבדל בין אסרטיביות לאגרסיביות בא לביטוי בכך שאסרטיביות היא ״עמידה על שלי״ באופן שמכבד את האחר. בבסיס האסרטיביות עומד הכבוד, זה שאני רוכש לעצמי, לרצונותיי, לצרכיי, ואינו בא על חשבון הזולת. אסרטיביות היא התנהגות אוטנטית, אמינה, מביאה לביטוי יכולת לגלות גמישות חשיבתית במידת הצורך. האדם מבטא עצמו ועומד על דעתו בדברים חשובים לו מבלי לפגוע באחרים. אדם אסרטיבי לוקח אחריות על החיים, סומך על עצמו, לא נסחף אחרי דעת הרוב.

לעומת זאת אגרסיביות פירושה לנסות לכפות את דעתך על האחר. האגרסיביות יכולה להתבטא בקולניות או לסירוגין בהתכנסות בתוכך, ופיתוח כעס שהולך ומתעצם עד אשר כמו במקרה של אפרת היא מוצאת עצמה מתפרצת (כמו בשיחת טלפון עימי) ללא כל פרופורציה וקשר לאירוע הנוכחי.

אפרת למדה במפגשים לזהות את תגובותיה האגרסיביות. היא למדה כי במצבים בהם היא חשה חוסר ביטחון היא מנסה להתמודד עם כך דרך התקפה אגרסיבית שנותנת לה תחושה של כוח, אם כי זהו כוח מדומה שמרחיק אנשים ממנה במקום לקרב. בהתנהגותה האגרסיבית היא משיגה מהסובבים אותה תגובה הפוכה ממה שרצתה. תרגלנו ביחד מצבים בחיי היום-יום שלה וכיצד ניתן להגיב בהם בצורה אסרטיבית על מנת לעמוד על דעתה ובד בבד לתת לאחר תחושה שהיא מכבדת אותו. אפרת החלה להקשיב לעצמה, לרצונותיה. ככל שהקשיבה לעצמה כך גבר הביטחון שלה ביכולותיה. היא החלה להיות פחות ופחות עסוקה במה האחר רוצה ולהתחשב כל העת באחרים.

לעיתים במיוחד בעבודה היא חששה להגיב שמא התנהגותה תתפרש כאגרסיבית והשתיקה הזאת הביאה אותה למצב בו היא החלה לפתח כעס פנימי כלפי לקוחות מסוימים ללא קשר לסיטואציה. אפרת למדה להקשיב ללקוחות, לשמוע את צרכיהם, ורק אז להציע להם תוכניות ביטוח תואמות. הקשבה ויחס של כבוד ללקוחות יושמה בד בבד עם למידת כלים של הבעה עצמית סמכותית.

אסרטיביות היא התנהגות שניתן לרכוש בתהליך של למידה וכל אחד מאיתנו יכול לאמצה. יש תכונות מולדות שמעודדות אסרטיביות אך ניתן לרכוש אותה בתהליך למידה.

ד״ר נטע פלג-אורן, בעלת רישיון מקצועי בישראל ובפלורידה כפסיכותרפיסטית (Ph.D, LCSW), היפנותרפיסטית קלינית מוסמכת, בעלת קליניקה פרטית ב Aventura.
חברת סגל (התנדבות) בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מיאמי. פירסמה מאמרים בנושאים פסיכולוגיים וחברתיים בכתבי עת מדעים.
ד״ר נטע עוזרת לפונים אליה להתמודד עם קשיים מנטליים וחברתיים סביב: חרדה, דיכאון, הפרעת אכילה, התמכרות לסמים אלכוהול סיגריות, שליטה בכעסים, מחלות פיזיות, שכול, מציאת ״אני האישי״, הגירה, הורות לילדים בוגרים, ומערכת יחסים זוגית. ד״ר נטע מטפלת אינדבידואלית (אחד על אחד), מטפלת זוגית ומומחית בהנחית קבוצות. בנוסף, פסיכותרפיסטית מורשת של משרד הביטחון.
משפחות המוכרות על ידי משרד הביטחון מוזמנות לפנות ולקבל פרטים לגבי הליכי הפניה וטיפול.

לקריאה נוספת פנו לאתר www.netapelegoren.com או לטלפון 786.877.0919
לפונים מובטחת סודיות מקצועית!!
המאמרים בטור מבוססים על סיפורים מן החיים בשינוי שם ופרטים. כל קשר בין הדמויות וההתרחשויות המתוארות במאמרים לבין המציאות הינו מקרי לחלוטין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151