השפעת קנאביס על הפוריות אצל נשים: האם יש ממה לחשוש?

השימוש בקנאביס הופך ליותר ויותר נפוץ ברחבי העולם, אבל בנושאים רבים הקשורים להשפעות השימוש בו ידוע לנו מעט מאוד. אחד הנושאים הללו הוא פוריות. בכתבה הזו ננסה לענות על השאלה הקשה: האם קנאביס עשוי לפגוע בסיכוי להביא ילדים לעולם?

בשנים האחרונות הפכה צריכת הקנאביס לנפוצה במיוחד במדינות רבות בעולם. גם בישראל המצב אינו שונה, ועל-פי ההערכות כרבע מאזרחי המדינה צורכים או צרכו קנאביס בשלב כלשהו בחייהם. למרות השימוש הנרחב בקנאביס בקרב הציבור, השימוש בצמח נותר בלתי-חוקי ברמות שונות ברוב מדינות העולם, ובשל כך המחקר המדעי בנוגע לצמח נותר הרחק מאחור.

כתוצאה מכך, שאלות רבות נותרו פתוחות. גם היום, כאשר במקומות רבים כבר משתמשים בקנאביס לצרכים רפואיים (וגם בישראל ישנם למעלה מ-110 אלף מטופלים), בנושאים רבים עדיין לא ידוע כיצד הקנאביס משפיע על גוף האדם. אחד מהנושאים הללו הוא נושא שיעסיק כמעט כל אדם ואדם בעולם בשלב כלשהו בחייו: פוריות.

בדומה לכמעט כל נושא רפואי אחר, גם המחקר בנוגע להשפעת הקנאביס על פוריות לוקה בחסר, והוא מבוסס ברובו על ניסויים פרה-קליניים (כלומר ניסויים בבעלי-חיים או בתרביות תאים), כאשר עדיין כמעט ואין בכלל ממצאים בנושא ממחקרים בבני אדם. ובכל זאת, במהלך השנים האחרונות הצטבר לא מעט ידע, שאולי אינו מספק, אך בהחלט יכול לשפוך אור על פוטנציאל ההשפעה הקיים של הצמח על פוריות האדם.
השפעת קנאביס על הפוריות אצל נשים: האם יש ממה לחשוש?

רוב הידע המחקרי הקיים בנוגע לקנאביס עוסק בהשפעה שלו על תפקודים קוגניטיביים. אבל קולטני המערכת האנדוקנבינואידית ממש לא מצויים רק במוח; למעשה, הם נפוצים בכל הגוף, ובין השאר גם באיברי המערכת ההורמונלית. ישנם מחקרים המראים כי צריכה כרונית של קנאביס העשיר ב-THC (רכיב הצמח הפסיכואקטיבי, הממסטל, העיקרי) מביאה להפחתה בהפרשה המוחית של ההורמון GnRH. מדובר בהורמון שתפקידו לעודד הפרשת FSH – הורמון האחראי על גירוי השחלה לייצור אסטרוגן ועל הבשלת הזקיק במהלך המחזור החודשי אצל נשים. בנוסף לפגיעה בהפרשת FSH, עשוי THC לפגוע גם בהפרשת הורמון נוסף – LH. ירידה ברמות שני ההורמונים הללו עשויה להוביל לפגיעה בהליך הביוץ ולירידה בפריון. בנוסף, גם רמות החלבון פרולקטין, האחראי על ייצור החלב, נמצאו נמוכות יותר בעקבות צריכה ממושכת של THC.

חשוב להגדיל את האותיות הקטנות: הממצאים המוצגים כאן מבוססים בעיקר על מחקרים מעטים שנערכו בשנות ה-70 וה-80, רובם בבעלי-חיים. קשה להסיק מהם מסקנות מרחיקות לכת על השפעת צמח הקנאביס על הפוריות של נשים.

מנגד, כדאי לשים לב שגם מחקרים מאוחרים יותר קובעים כי שימוש קבוע בקנאביס בהחלט עשוי לפגוע בסדירות המחזור החודשי. מהות הקשר בין שימוש בקנאביס לבין פגיעה במחזור החודשי אינה ברורה, אבל נמצא שהיא עשויה להיות קשורה לחוסר ויסות במערכת האנדוקנבינואידית. רמות הקנבינואיד הטבעי בגוף, אננדמייד, משתנות במהלך המחזור החודשי, ושימוש בקנאביס בריכוזים גבוהים של THC (המדמה את פעולתו של אננדמייד) עשוי להשפיע על הייצור התקין של אננדמייד בגוך ולשבש את תהליך המחזור התקין.

בשורה התחתונה – עדיין אין שורה תחתונה
המחקרים שהוצגו בשורות הקודמות הם רק חלק קטן משורה ארוכה של ניסויים שנערכו במעבדות שונות ברחבי העולם, והראו כי המערכת האנדוקנבינואידית, וצמח הקנאביס בפרט, עשויים לפגוע בייצור הורמונים מסוימים ולפגוע בהליך התקין של מחזור הווסת. אבל בשורה התחתונה – האם קנאביס פוגע בפוריות? האם נשים שצורכות קנאביס באופן קבוע מתקשות להביא ילדים לעולם? לפחות על-פי הידע הקיים בידינו, קשה להגיד שזה המצב.

מחקר רחב היקף שנערך בארצות-הברית ב-2018 בחן האם שימוש בקנאביס פוגע בסיכויים להיכנס להריון. הנתונים נאספו במספר סקרים שונים, וכללו בסך-הכל 1,076 נשים, נוסף על 758 גברים. השאלה הייתה פשוטה: כמה זמן, מרגע ההחלטה להביא ילד לעולם, לקח לכם להיכנס להריון? כלומר, כמה זמן עבר מהרגע בו התחלתם לקיים מגע מיני לא מוגן ועד לתחילת ההריון?

מבין כלל הנשים שהשתתפו במחקר, 11.5% דיווחו כי הן השתמשו בקנאביס באופן יומיומי במהלך התקופה בה ניסו להיכנס להריון (וכן 16.5% מהגברים).
הממצא המרכזי: לא עלה מן המחקר כי קיים כל הבדל במשך הזמן שדרוש לצרכני קנאביס להיכנס להריון, לעומת אנשים שלא צרכו קנאביס מעולם. התוצאות חזרו על עצמן גם במחקר נוסף, שנערך באותה השנה, בו השתתפו 4,194 נשים, וממצאיו העלו כי הקשר בין פוריות לבין שימוש בקנאביס הוא חלש ביותר.

השפעת קנאביס על פוריות – מה המסקנות?
כמו בכתבות רבות שעוסקות בהשפעות הבריאותיות של קנאביס, המסקנה הסופית נשארת קצת חסרת הכרעה. מחד, סקרים נרחבים מראים כי שימוש בקנאביס לא פוגע בסיכויים להיכנס להריון, ומנגד, מחקרים פרה-קליניים מראים כי בהחלט יש מקום לדאגה, ובמיוחד אם משתמשים בקנאביס באופן קבוע ובריכוזי THC גבוהים.

אודות למגבלות הנרחבות שהוטלו במשך שנים בכל העולם על מחקר מדעי בקנאביס, מגבלות שעדיין קיימות במידה רבה גם היום (וגם בישראל), הידע אודות ההשפעות הבריאותיות של צמח הקנאביס עדיין לוקה בחסר. חשוב לגלות ערנות למחקרים חדשים ולנהוג באחריות. בעיקר – חשוב מאוד להיות מודעים לכך שהיעדר מידע מספק על השפעת הקנאביס על פוריות (או על כל נושא אחר) לא אומר שקנאביס לא משפיע פוריות. עם ההתפתחות המסחררת של המחקר המדעי בנושא קנאביס בכל רחבי העולם, כל נותר הוא לקוות שבעוד שנה או שנתיים נוכל לכתוב את הכתבה הזו מחדש, והפעם גם לדעת הרבה יותר.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי. קנאביס הינו סם מסוכן, כהגדרתו בפקודת הסמים המסוכנים, על כל המשתמע מכך. מאקו אינו מעודד או ממליץ לצרוך כל חומר שהוא ולא יהיה אחראי על כל שימוש מסוג זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151