IsraPost - 1364

הקלק על שם העסק או כותרת כתבה לפרטים נוספים הקלק על שם העסק או כותרת כתבה לפרטים נוספים י"ג סיוון ה'תשפ"ג 6/2/2023 22 משל הסיגריה חולה עליך ומתה עליך כוחן של מילים כוחה האדיר של מילה. רגע של רצינות. קיים סיפור על אחד הטייסים בחיל האוויר הישראלי שנהרג . שנים רבות טענו שהסיבה הייתה: היה עליו לנטוש את המטוס והוא סירב לנטוש. במחשבה על סיפור זה אני יכולה לומר שישנה אפשרות כזו . מדוע? מטוס הוא יקר וחשוב. המילה ‘נטישה’ נתפסת אצל האדם הסביר כקשורה להזנחה, לאי שמירה.למשהו לא אחראי. על כן יכול להיות שחיבור בין ערך, חשיבות ובין הזנחה, עשוי להוביל לעיוות בשיפוט . גם במחיר חייו, הקשרים וצירופי מילים – מה רצית להגיד- ומה אני הבנתי. • רובנו מאמינות שבמשפט “את נראית טוב היום” הכוונה שזה בניגוד לימים קודמים. • “תהיה בקשר” ו “בהזדמנות” בעצם אומרת “זה לא בתוכנית שלי”. • הסגנון הציני בו אתה אמור להבין שמתכוונים בדיוק ההפך ממה שאומרים. .למשל “יש סיכוי שתגיע בזמן הפעם?” רוצה לומר “הרי ברור לי שלא תגיע בזמן - אתה אף פעם לא מגיע בזמן” • פער שפה תשאלו דובר רוסית איך אומרים שיניים ברוסית פערים בשפה לפרצי צחוק, או לאי נוחות כאשר מבינים מה בעצם פירוש המילה בשפה אחרת. • שימוש במילה הלא נכונה חולה – משמעו לא בריא, ומת זה לא חי- ובכל זאת נגיד בהצהרת אהבה נרגשת : “חולה עלייך, מת עלייך” המצב עם מילים קצת יותר מטריד. קיימות מילים בשפה העברית, כבר במשמעותן הפשוטה - לפי שורש המילה והטיה שלה, יש מסר שיפוטי \ שלילי כאשר למעשה זו ממש לא הכוונה. המצב ו\או מעשה אינו שלילי כלל. מסתבר, שהאקדמיה ללשון העברית ואולי גם אליעזר בן יהודה, בחרו לעתים במילים כאלה. מילים אלה קיימות באוצר המילים שלנו. ואתייחס לדוגמאות מהן להלן. אבטלה זה אומר שאני בטלן? גיל הבלות שאני בלוי? מספר מילים למחשבה. למרות שוודאי לא הייתה כוונה להפחית או לזלזל,המשמעות ממש מתבקשת. • אבטלה unemploy� או unemployed : באנגלית הביטוי הוא פשוט לא מועסק. ment בעברית, השורש של המילה הוא ב.ט.ל. כלומר, בטלן, הקונוטציה היא של לא יוצלח וגם של הולך בטל. כאשר למעשה האדם לא מועסק! ואולי סובל מאד ממצב זה. • גיל הבלות הכוונה רק לנשים. מה הכוונה במילה בלות? בלאי, ישן, בלה, מרוט ומשומש,הפחתת ערך, צריך להחליף? הרי הכוונה לזמן בו אישה מסיימת את תקופת ההריונות שלה. מבחינות רבות זו כניסה לתקופה של נועם כיף ועדנה. כידוע: אין מחזור, אין צורך באמצעי מניעה, מחזור מגביל, אין חשש מכניסה להריון לא רצוי, אין ילדים קטנים תלויים על הצוואר. האישה נהנית, חופשיה, ונמרצת. ועל מה הדגש בתקופה זו? על ישן, משומש, ובלה. למישהי כמו עבר זמנה. איזה פספוס! • בית חולים, קופת חולים - מרכז רפואי. hospital או medical center באנגלית בגישה האנגלית החיבור הוא למרפא, לרפואה. בעברית? חיבור למחלות, לחולשה, מקום בו יש אנשים חולים ופגועים,.חיבור לאבדן בריאות. אצלנו יש “חולה” באנגלית “פציינט” בשנים האחרונות החלו אצלנו לקרוא לבתי חולים גם מרכז רפואי ולקופות חולים “שירותי בריאות”. על כך יבורכו ושימשיכו בדרך זו הלאה. • גירושין, גרוש , גרושה המילה לגרש או מצביעה על רצון להיפטר ממשהו לא רצוי, לא טוב,”באנו חושך לגרש” כידוע. גירוש מילה כה בעלת עוצמה שגירוש’ מסתננים במקום ‘השבתם’ לארצות מוצאם. גוררת דרמות. האם לזה התכוונו בגירושין, גרוש\ה? יש שיפוטיות ומשמעות שלילית. גם ככה, אנשים עוברים תקופה לא קלה, מורכבת ומלאת מהמורות. החלטה להפרד בעקבות חוסר אפשרות/יכולת להמשיך הלאה אינה אמורה לקבל כותרת משפילה. מדובר במצב רגיש, כואב עדין, פוגע ופגיע שבד”כ מעורבים בו ילדים. טוב נעשה אם נמצא מילה חדשה לגירושין. אפילו המילה “פרידה” למשל לא משקפת ערך אלא מתארת מצב. סיכום- למילים יש כוח. בקשה להמצאת מילים חדשות להציע לאקדמיה. השפה העברית נהדרת. קיימים ביטויים שאימצנו כסלנג והם אינם דווקא ברורים. או לחלופין אפילו רוצים להעביר מסר הפוך - חבל על הזמן. המידע הזה לידיעה ולחיוך, ואם רוצים להשאירו כסלנג. בסדר. עם זאת יש מילים בשפה העברית, מילים רציניות, משמעותיות וחשובות שכנראה צריך לחשוב על שינויים שלהן. מאחר שבאמת הן אינן מעבירות את המסר שאליו נוצרו. מילים שמניתי: אבטלה, בית חולים, גירושין וגיל הבלות. כולן עושות ממש עוול ופוגעות במסר המועבר אל הפרטים אליהם הן מכוונות. אני מקווה שהאקדמיה תיקח מילים אלה ודומיהן לתשומת ליבה ותחשוב שנית על תיקון הולם. כי בסופו של דבר בסך הכול “אנחנו ממש מתים על השפה העברית” אי אפשר בלי חיוך ומשמעות של מילה. אחד שאל את אשתו אם ישנה בעבר עם גבר אחר. היא ענתה “לא” . בעלה היה מאושר. אח”כ חברתה אומרת לה:”בחייך, אני זוכרת עשרה גברים לפחות שהיית אתם” האשה:” נשבעת לך, כשהייתי אתם לא ישנתי רגע!” לדעת הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ו), אכן מנע הקב"ה מפרעה את הזכות לבחירה חופשית, אחר שחצה את הקו האדום של ההתנהגות הנורמטיבית. אדם שמחבל באופן קבוע בנורמת החיים המקובלים של מוסר תקין, אינו ראוי לפריבילגיה של זכות הבחירה, הניתנת לכל יצורי אנוש. ואלו דבריו: ואפשר שחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים, עד שייתן הדין לפני דיין האמת שיהא הפרעון מזה החטא ... שמונעים ממנו התשובה, ואין מניחים לו רשות לשוב מרשעו, כדי שימות ויאבד בחטאו שיעשה ... לפיכך כתוב בתורה 'ואני אחזק את לב פרעה', לפי שחטא מעצמו תחילה והרע לישראל הגרים בארצו ... נתן הדין למנוע התשובה ממנו עד שנפרע ממנו. לפיכך חיזק הקב"ה את ליבו. לדבריו שם, אין הבדל בין בני ברית לשאינם בני ברית, ועל כולם בשווה יחול הכלל, שהבחירה החופשית ניתנת, כל עוד לא השחית האדם את דרכו וחצה את הקו האדום. ואולם, ניתן לפרש את שיטת הרמב"ם על פי משל הסיגריה (שהיה חביב על משה חן ז"ל). אדם שהתמכר לעישון סיגריות, ומבקש לחדול מעישון ולחזור בתשובה גופנית. האם יש לומר עליו שנמנעה ממנו הבחירה החופשית? ודאי הוא שבידו הדבר לשוב למצבו הראשון, והכל תלוי ברצונו. אלא שקודם ההתמכרות הייתה בידו יכולת לעשות את הדבר בקלות, ואילו אחרי ההתמכרות עליו להשקיע כוחות נפש וגוף שאין בו. נמצאנו למדים, שהכל בידי אדם. בידו לחדול לעשן, אלא שברצון גדול וחזק תליא מילתא. אם אכן יקבל החלטה קשה וכואבת, מתוך הבנה והרגשה שאין לו ברירה, ועליו להשקיע את כל כוחות נפשו בדבר, הוא יצליח. כך נמצאים בינינו רבים שהעישון הביא אותם למחלות קשות, שרק ניתוח כירורגי הציל אותם. חייהם היו תלויים להם מנגד, והקב"ה גמל איתם חסד לחיים. היעלה על דעתו של מי מהם להמשיך ולעשן כהרגלו? הרי הוא מבין מה יעלה בגורלו אם ישוב לסורו. כשהתורה כותבת שה' חיזק את ליבו של פרעה מלשלח את העם, כוונתה שה' נתן בידו להמשיך את התנהגותו הוא. אחרי שהוא הכביד את ליבו בחמש המכות הראשונות, היה עליו להשקיע כוחות נפש יוצאי דופן כדי לשנות את הרגלו. המאמץ הזה לא היה בכוחו, וגם הבורא לא סייע בידו. הכבדת הלב על ידי הקב"ה, עניינה להבחין, אם האדם אכן יוצא מגדרו כדי לתקן ולהוציא את עצמו, מתוך האופל שנכנס אליו מרצונו. הכלל אומר: מה שנכנס ברצון יֵצא ברצון. יש לגלות רצון חזק ועיקש, ההפוך מהרצון הראשון, כדי לשנות את המצב ולתקן את המציאות. הכלל המלמד ש"הבא ליטהר מסייעים בידו" (יומא לח), מבאר את היסוד של העזרה הבאה מלמעלה, למי שמעוניין ורוצה לשנות את מצבו. אכן משמים גם פותחים למי שרוצה ליטמא, "הבא ליטמא פותחים לו". אך ההבדל הוא, שלזה פותחים ולזה מסייעים. הבורא נתן לאדם כוחות של בחירה. גם לבחירה בטומאה פותחים את הדלת, ונותנים לאדם ללכת בדרכו שלו. אך למי שרוצה ליטהר, ומשקיע כוחות נפש, בא סיוע שמימי המסייע בידו לתקן ולשנות. לפרעה לא ניתן כח לתקן. פתחו לו לקלקל, אך לא סייעו בידו לתקן. דבר ה' אל משה "ואני אקשה את לב פרעה", אין כוונתו שנשללה ממנו זכות הבחירה, אלא שלא ניתן לו כל סיוע מלמעלה לשנות ולתקן. אילו היה פרעה מעוניין לשנות היתה לו יכולת לעשות כן, על ידי מאמץ גדול בהשקעה של כוחות הנפש, כדי לצאת מהרגילות המתמכרת שלו. אך משלא עשה כן, לא סייעו לו משמים להתגבר ולהצליח. גם המעשן האובססיבי, יש בידו יכולת לשנות. עליו להשקיע את כל כוחות נפשו וגופו, לפנות אל ה' בתפילה, לעבוד באופן שונה, ולגלות רצון עז להצליח, ומן השמים יסייעו בידו. כך המתמכר לעבירות, וכך המתמכר למידות שליליות. יש יכולת לתקן, והכל תלוי ברצון ובכוחות הנפש. משל הסיגריה אומר שני דברים בסיסיים: אל תתמכר, ואל תגיע למצב של אחטא ואשוב. אך משהתמכרת, דע לך שיש לך יכולת לתקן, הכל תלוי ברצון, ומן השמים מסייעים. האם מנע הבורא ממלך מצרים את הבחירה החופשית לחזור בתשובה? הצירופים 'את דווקא נראית טוב היום' 'אבטלה' ו'גירושין' הפנו את תשומת לבי אל המילים, למשמעותן הפשוטה מחד גיסא - ולכוונה\ מסר שלהן - מאידך גיסא. כאן אפנה מבט למילה. יש לה כוח. אולי נופתע לראות עד כמה יש צורך בעדכון ובשינוי מילים! אתם מוזמנים להציע חלופות... חולה עליכם! מאת: צוות ישראפוסט מאת: צוות ישראפוסט

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4MzQ0Mg==