IsraPost - 1355

ט ניסן ה'תשפ"ג 3/31/2023 16 B&W - 16 תגיד יא מחלוא, אומר הרצל העיוור לבחור הזה שאף אחד לא יודע פה את שמו, אתה מכיר את האחות שלי? לא מכיר, גם כן לא רוצה להכיר, אומר הבחור. אבל אתה הזכרת אותה, אומר הרצל, מוריד את השעון שלו מהיד, שם אותו בכיס. זה לא עניין כל כך גדול, צוחק פחימה מהשולחן שלו, הוא לא אמר הרבה על האחות שלך. בסך הכל הזכיר איזה חלק בגוף שלה שאני לא רוצה להגיד אותו. תגיד, אומר הרצל לבחור שאף אחד לא מכיר אותו, תגיד עוד פעם שנהיה בטוחים שבאמת אמרת. וואלאק יא צ’ינצ’ה, אומר הבחור בלי להביט בכלל על הרצל, לא מספיק לך שקילקלת לנו את הטאולה ושפכת את הקפה החם על הברוך-הבא שלי?! יאללה, תתחפף כבר מהעיניים שלי, תתחפף. אמרת עלי צ’ינצ’ה? שואל הרצל, מתחיל לקפל את השרוולים שלו. אמרתי, אומר הבחור. צ’ינצ’ה זה דבר קטן, צוחק פחימה מהשולחן שלו, אבל מה שאמר לפני זה על המקום ההוא של אחות שלך... נמשיך את המשחק? אומר הבחור לאבו-סעיד הדייג ורוצה להתיישב בחזרה על הכסא שלו. באותו רגע מושך הרצל את הכסא. הבחור נופל על הרצפה. לא-וואללה! צועק היווני - רק לפני שבועיים גמרנו את הרמונט, רחמנות על הזכוכיות והכסאות! ברגע שהבחור מתחיל לקום מהרצפה קופץ הרצל קפיצת מספריים ומכניס לו את הנעל בפרצוף. הבחור מנסה עוד פעם לקום. עוד פעם קפיצת מספריים. עוד פעם נעל בפרצוף. הכל מלא דם. רואים רק את השערות על הראש. הבחור אומר חור...חור....חור.... נשכב אחורנית, לא זז. בר-מינן, בן-מינן, נאנח ניסים הזקן ויורק על הרצפה. איפה בר-מינן! רוטן פחימה, בסך הכל לקח שינה קטנה. מקסימום רבע שעה יתעורר. אצל האחות שלי בבית שלה הוא יתעורר, אומר הרצל העיוור, יפתח את העיניים המזורגגות שלו ויגיד לה סליחה. יאללה פחימה, תבוא תעזור לסחוב אותו לאוטו. נסעו לאבו כביר. באו בבית של שושנה, האחות של הרצל, שכבר יותר מחצי שנה גרושה. הרצל מצלצל בדלת ואומר, יאללה שושנה, תפתחי מישהו פה רוצה להגיד לך סליחה. שושנה פותחת את הדלת. סוחבים את הבחור פנימה, שמים אותו על הכורסה של הטלוויזיה. כל הפנים שלו מלאות דם. גם פרופיל, גם אנפאס. אפילו האמא שלו לא תכיר אותו ככה. מה הבאתם פה, מה?! צועקת שושנה, האחות של הרצל העיוור. העליב אותך, הדמיקולו הזה, אומר פחימה. איך העליב? שואלת שושנה, בחים שלי לא ראיתי אותו. דרך האח שלך העליב אותך, אומר פחימה. איך העליב אותי דרך האח שלי? שואלת שושנה. אמר לו משהו. מה אמר? אמר לו ססס... אוחתאק! זה הכל? ובשביל זה דפקתם לו את הפנים קומפלט? אתם משוגעים אתם! את יודעת איך האח הגדול שלך הרצל, אומר פחימה, הכי חשוב לו זה הכבוד של המשפחה. עכשיו שושנה לא אומרת כלום. הולכת למטבח, מביאה קערה עם מים ומגבת, מתחילה לנגב לאט-לאט את הפנים של הבחור. בהתחלה מנגבת את העיניים, סגורות העיניים. וואלאק, עיניים יפות דווקא. מסתכלות ימינה, מסתכלות שמאלה. אחר-כך מסתכלות בשושנה. לא עוזבות אותה. ושושנה, איך להגיד, העיניים האלה מדברות לה בתוך הלב. המשך בשבוע הבא... תמונות יפואיות מאת: מנחם תלמי הכבוד של הרצל העיוור 4 מתוך 4 חלק מוקדש לאיתן יפת הגדול מכולם IT'S NEVER TOO LATE ! If you are a Jewish male, who did not have the privilege to be circumcised, now is your chance. Brit Yosef Yitzchak Will arrange your “Brit”. Brit Milah for infants Performed by experienced Mohel. Circumcisions for kids & adults Performed by expert Mohel with a Doctor in modern hospital setting. Please contact us: 305-861-2748 (Brit) 877-BRIT MILAH (274-8645) E-mail: Daniel@brityy.org סוגיית הגיור שנוצרה בעקבות נישואי התערובת בעת שנה ברחבי 150 החדשה, החלה להתעורר לפני כ- העולם, תחילה בארצות אשכנז, ולאחר מכן גם בארצות האסלאם בעקבות הגעתם של הצרפתים לארצות אלו. גם כאן במדינת ישראל, כבר בשנותיה הראשונות של המדינה, הרבנות הראשית גיירה מאות מתנדבים מחו”ל שהגיעו להתנדב בקיבוצים. בשנים האחרונות, בעיקר מאז העלייה המאסיבית של יהודי ברית המועצות, סוגייה זו אינה יורדת מסדר היום. זה לא סוד כי במדינת ישראל, ישנו ויכוח רבני סוער בעניין הגישה הנכונה שעלינו לאמץ כלפי אזרחים ישראליים המבקשים להתגייר. האם להקשות עליהם או להקל עליהם כמה שניתן בהליך הגיור ולקרב אותם? מעניין אם כן לראות מה היתה גישתם של חכמינו בדורות הקודמים בעניין הגיור. כאן נתמקד במסורת הפסיקה של חכמי משפחת אביחצירא במרוקו, באלג’יריה ובצרפת. נתחיל ברב שלום אביחצירא זצ”ל נכדו של מרן אביר יעקב זיע”א. הרב נולד בתאפילאלת שבמרוקו בשנת , כיהן כרב וכדיין בעיר קולמב בשאר 1893 תרנ”ג – שבאלג’יריה ובמרסיי שבצרפת. במשך השנים, הגיעו אליו הרבה מקרים של נישואי תערובת שבעקבותיהם פנו אליו לגיור. וכך הוא כתב לרבי פנחס טבול בשנת (כתב ידו הובא בספר ריח ניחוח להרב 1961 תשכ”א - :)584-585 ’ חיים אמסלם, עמ “האשה הצרפתית שכבר היא נשואה בנישואי האלמירי בצרפתית עירייה, כלומר נישואין אזרחיים) mairie ( עם יהודי... ויש להם בנים, ועתה רוצה היא להתגייר וכו’. הנה ידוע כי יש רבנים אחרונים מבעלי הוראות בישראל שכתבו על הרבה נידונים כזה ממש, ועלה בידם ובדעתם הרחבה כי טוב לקבלה להתגייר, יען כי כבר הן הם מדובקים ומקושרים יחד בנישואי האלמירי, ובבנים אשר כבר ילדו, ועל זה אינם יכולים להתפרד... לכן הקלו רבני האחרונים על פי הדין, ואמרו: מוטב להם להתגייר מכמה טעמים, הלא הם בספרתם. וגם אנחנו אלה פה, כבר עשינו כנידון הזה ממש הרבה פעמים” וכו’. כמו כן, כשכבר היה בצרפת, הוא פנה לרב רחמים נאהורי זצ”ל – אב”ד של פריז שיקל בגיורים ולא יקשה ) כפי שהוא 586-591 ’ על המתגיירים (ריח ניחוח עמ בעצמו נהג, כדי להציל את ילדי הזוג שכבר נולדו ושעתידים להוולד וכך למנוע התבוללות. יש לציין שיהודים אלו לא שמרו מצוות, וממילא היה ברור שגם הנשים המתגיירות יתנהגו כמו בעליהן ולא ישמרו מצוות. לכן היו רבנים בודדים כמו הרב נאהורי שנמנעו מלגיירן, ועל כן הרב שלום אביחצירא פנה אליו שיקל כפי שהיה נהוג בערי המערב. וכן כתב גם בשו”ת מליץ טוב סי’ ט”ז על יהודי שנשא צרפתייה בנישואין אזרחיים, וכבר נולדו להם ילדים, ועתה היא רוצה להתגייר כדי לעשות רצון בעלה, והכריע לגיירה, והעיד שכך נהג הרבה פעמים בעצמו משום תקנת הבנים שנולדו ושעתידים להוולד. וכן בן דודו הרב יצחק אביחצירא - בבא חאקי זצ”ל (אחיו של בבא סאלי) שנולד בתאפילאלת בשנת וכיהן כרבה של רמלה-לוד, מתוך 1895 תרנ”ה - ) לראש”ל הרב 1950 שאלה שהוא שלח בשנת תש”י ( 595- ’ עוזיאל זצ”ל (מכתבו מובא בספר ריח ניחוח עמ ), אודות יהודי שנשא גויה בצרפת, וביקש לגיירה 598 לאחר מכן, ניכרת גישתו המקילה של הרב בגיור, וז”ל, “מוטב שיהיו שוגגים וכו’ ופעמים שאתה מתעלם... וכבר ראיתי קמאי ובתראי שהאריכו למעניתם, ואתם ועמם... הגרב”צ עוזיאל שליט”א בספרו הבהיר משפטי עוזיאל ב’, סי’ כ”ה שצלל במים אדירים והראה כוחא דהיתרא”. והרב עוזיאל השיב לו (משפטי עוזיאל ח”ז סי’ כ”א) שאכן יש להקל ולהתיר (על פי תשובת פאר הדור להרמב”ם, סי’ קל”ב) משום תקנת השבים ומשום “מוטב שיאכל רוטב ולא שומן עצמו”. , בעקבות הקשיים שהערימו חלק 60 כמו כן, בשנות ה- מבתי הדין הרבניים בארץ, וכן עקב משך הזמן הארוך של תהליכי הגיור הרגילים שנמשכו שנה ולפעמים אף יותר, הוצע להקים בית דין מיוחד לגיור בו יכהנו רבנים הידועים כבעלי גישה מקילה בגיור, הרבנים ששמותיהם עלו היו: הרב אריה לוין, הרב יהודה צבי ברנדוויין והרב יצחק אביחצירא. (ספר ריח ניחוח עמוד .)602 מסורת חכמי משפחת אביחצירא: להקל בגיור כדי למנוע התבוללות 7 מאת: ערוץ רואים בבירור שכדי למנוע התבוללות, חכמי משפחת אביחצירא נהגו להקל מאוד בגיור כפי שנהגו רוב ככל חכמי מרוקו ואלג'יריה, במשך שנים. הקלק על שם העסק או כותרת כתבה לפרטים נוספים הקלק על שם העסק או כותרת כתבה לפרטים נוספים

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4MzQ0Mg==