IsraPost - 1339

ד' סיוון ה'תשפ"ב 6/3/2022 10 B&W - 10 מאת: צוות ישראפסט בט’’ו בניסן יצאו עם של עבדים ממצרים מוכים וחבולים פיזית ונפשית, כעת פניהם מועדות אל ארץ לא זרועה, אל מדבר יבש ושומם. אך ליבם פועם בקרבם ועיניהם נשואות אל המעמד הנשגב אשר יתרחש לאחר חמישים ימי הספירה, בשבועות – בו יקבלו את התורה למרגלותיו של הר סיני. מאותו יום ואילך, באשר ילכו ובכל הקורות אותם, משך הגלויות, מסעי הצלב, אינקוזיציות ותקופות רצופות שנאה תהומית מאומות העולם ובקשיי יום יום נושאים בקרבם את רוח התורה. מהו הסוד הגלום בה ומהו הכח אשר היא טומנת בקרב עמנו? שאלה זאת שאל שלמה המלך, החכם מכל אדם, בשיר השירים (ג,ד) ‘’מה דודך מדוד היפה בנשים מה דודך מדוד שככה השבעתנו’’ וביאר רש’’י ‘’מה דודך’’ – ‘’כך היו שואלין האומות את ישראל: מה אלוקיכם מכל האלקים שכך אתם נשרפים ונצלבים עליו?’’ מהי סוד דבקות זו, ומאין היא נובעת? שנו חז’’ל במסכת אבות (פרק ו, משנה ב) ‘’והלוחות מעשה אלקים המה והמכתב מכתב אלקים הוא חרות על הלוחות, אל תקרי חָרות אלא חֵרות שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה’’ וכי עם ישראל - עם התורה בן חורין הוא? הרי כמעט לאורך כל ההיסטוריה היה עם ישראל נרדף ונדכא ורחוק מאד מלהיות בן חורין. נפרש קמעה את דברי חז’’ל: המילה עולם גזורה מלשון הֶעַלם, הוא מעלים מעינינו את תכליתנו האמיתית וכן הגוף החומרי גורם לערפול רב בהרגשיו של האדם לסביבתו ולתפיסת המציאות. ‘’תשת חושך ויהי לילה’’ - זה עולם הזה הדומה ללילה (תלמוד בבא מציעא) כי הרי המציאות בלילה מחמת החושך לא ברורה, דברים נראים בחלקם, כך בעולם הזה. הגוף החומרי שאנו חיים בו כובל אותנו ברעבון תאוותני אל תשוקות והרגשים אשר מקורם בנבכי החומר והחושך, אלה העוצרים את האדם ולא נותנים לו לפרוח, מונעים ממנו מלגלות את האושר הטמון בו. עניין התורה הוא רוחני, מאירה היא את האדם, את חייו ואת ראיית עולמו מהחשכה בה הוא מצוי בכוחה לשחרר אותו מכבלי החומר אל חופש הרוח. מרוממת היא את היבטיו מכל קטנוניות ואפרוריות החיים ומכניסה בהם טעם. ע’’י עסק התורה האדם כמה אל הנשגב והטהור (בז להבלי העולם הזה). ‘’תשוקה’’ היא בנפש ומי לא יחוש ולו לרגעים את טעמה של התשוקה המכלה בשר ונפש? אמנם ירודות הן תשוקותינו, קטנים ונמוכים מאוויינו, עושר וקנין, הנאות גוף, כבוד – ודי לנו בזה. המר המרנו את התשוקה הגדולה, הקדושה הפנימית לאלקים חיים בתשוקות קטנות, רבות ונאבדות. פרטנו את החיות האמיתית הנצחית בפרוטות נלעגות של שמחת רגע. אמנם תשוקת הלב בוערת ומכלה ללא הרף. האדם המשתוקק לעולם החולף מכלה גופו, ממונו וימיו. התורה מכוונת את תשוקות האדם לבורא וע’’י השתוקקות זו מכלה האדם את קטנותו מגבלותיו והבליו. ע’’י התורה האדם נהפך לזך ומטוהר נאצל וקדוש, חופשי מרעבון תאוותני. אמרו חז’’ל – ‘’ישראל אורייתא וקב’’ה חד הוא’’. שפירושו, עם ישראל ע’’י התורה (אורייתא) מתקרבים לבורא ומתאחדים איתו. מורמים הם מכל שאר הבריאה, כי התורה איננה חכמה כשאר החכמות, אלא חכמת חיים היא, יוצרת ומהווה היא את החיים, מֶלַבָה בקרבנו את התשוקה להדבקות, להתאחדות עם הרוח. עתה יובן כיצד דור אחרי דור עמדו היהודים מול אומות גדולות ומאימות כאשר הם נשרפים ומעונים, כאשר הם שורדים את מאורעות ההיסטוריה ולמעשה הם היחידים שנשארים מבין אותן אומות ואם ישאל השואל מדוע אינו חש כמיהה זו (לרוחניות), נענה לו במשל לאדם העומד מול השמש כשעינו האחת סגורה ומול עינו השניה ממש בקירוב מחזיק הוא מטבע, למרות גודלה של השמש וקוטנה של המטבע הוא לא יראה את אור השמש וזאת מכיוון שהמטבע קרובה לעינו, ככל שירחיק את המטבע כך יבחין ביותר אור. הנמשל הוא אורו של הבורא אשר לא ניתן לראותו בעודנו סבוכים בכבלי החומר, בהנאות הגוף וממון, רק כשנרחיק את המטבע ואף בקמעה נוכל ליהנות מהאור הגדול. תפקיד התורה הוא לסייע בידינו במלאכה זאת בעבור נבחין ונדבק בשלמות ועי’’כ נתמלא כח אשר ינחה אותנו להתרומם מכל מאורעות חיינו. אוהבי פלאפל שהטיגון מעורר בקרבם דאגה במידת מה, עשויים להרגע עם גילוי מתכון המאפשר הכנת פלאפל אפוי משודרג שמציעה עדי כהן סימן טוב, בלוגרית אוכל, מנחה קורסים לבישול ומייסדת ביה"ס לבישול בריא וטבעוני. לטענת עדי המתכון שלה קצת יותר מעניין מהפלאפל שקונים ברחוב, מעולה וסופר טעים ובריא למרות שהוא אפוי. כוסות גרגרי חומוס יבש אחרי השרייה 3 המצרכים: שעות. 24 של תפוח אדמה מקולף 1 . בצל מקולף וחתוך לרבעים 1 וחתוך לרבעים. גבעולי סלרי כולל העלים חתוכים למקלות קצרים. 2 חצי צרור כוסברה/ פטרוזיליה ללא גבעולים. כפית כפות טחינה גולמית. 2 וחצי מלח. חותכים את הירקות והעלים לרבעים, אופן ההכנה: מסננים היטב את החומוס, מניחים את כל המצרכים במעבד מזון ומרסקים בפולסים עד לקבלת תערובת פירורית דביקה שאפשר לכדרר לקציצה. שימו לב לא לטחון יותר מידי אחרת מקבלים תערובת רכה ונוזלית מידי. יוצרים קציצות עגולות, מניחים בתבנית על נייר אפיה 20 משומן בעזרת מברשת אן שפריצר ואופים כ- מעלות. 180- דקות בתנור מחומם מראש ל אם הגעתם לתערובת נוזלית ורכה מידי, הוסיפו בהדרגה קמח עדשים או פירורי לחם, כל פעם כפות, לערבב היטב עד שהתערובת מסמיכה. 2 בתיאבון. אומנות היא כלי נהדר שמשמש רבות גננות ומורות. מעבר לעובדה שאומנות נתפסת כפעילות מהנה, היא גם כלי פשוט עבור ביטוי ממשי של העולם הפנימי (רגשות וחוויות), והיא כלי נפלא עבור חיזוק יכולות מוטוריות – כלי שמסייע לשלב בין יכולת להתנסות ממשית. מכאן שאם נכניס למשוואה ילדים בעלי צרכים מיוחדים, נמצא שכלי זה מקבל חשיבות יתרה – מאפשר בדרך פשוטה ומהנה לבצע שתי משימות חשובות: לתקשר ולתגבר יכולות. כלי ביטוי חשוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים נאלצים להתמודד עם שורת קשיים ותסכולים ופה טיפול באומנות מעניק מענה מדויק ועוצמתי. הילד זוכה לבטא באופן חופשי תחושות וצרכים, לשחרר תסכולים ובעיקר להעניק הצצה לאותו עולם פנימי שלא תמיד מצליחים לבטא בדרך רגילה, ועל כן כה חשוב שלצד הפעילות באומנות משולבת הנחיה מקצועית. כיום הביקוש לטיפולים באומנות רק הולך וצובר תאוצה ובמיוחד לאור המגמה לשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בגנים ובבתי ספר רגילים. אי לכך קיימים קורסים ייעודים שמותאמים לאנשים שמגיעים מתחום החינוך ובמקביל קורסים לאנשים חסרי הכשרה, אך שמחזיקים במטרה חשובה. תחושת שליטה והימנעות מביקורתיות ילדים בעלי צרכים מיוחדים הרבה פעמים יסבלו מפערים בין מגוון יכולות מקבילות. מצד אחד יכולה להיות להם יכולת ציור מפותחת אך מצד שני יכולת דיבור ירודה, ועל כן עיסוק באומנות מאפשר להביע תחושות ומחשבות בדרך חלופית, כך שמושגת תקשורת ובו זמנית תחושת שליטה. עוד חשוב לציין שעולם האומנות לא בא לעורר תחרות או להעניק ציונים, אלא מדובר באחד מהתחומים המעטים שבהם ניתן למצוא יופי בכול יצירה. הילדים נהנים מעצם ההתנסות, ועל כן תפקידו של ההורה (או המורה) אינו רק לקרוא בין השורות ולהנחות, אלא גם לעודד ולהימנע מביקורתיות. מרחב של בחירה ועשייה כאשר הילד חושף באמצעות היצירה את עולמו הפנימי, המדריך זוכה לסייע בצורה נקודתית במגוון מישורים בחיים. פה נציין שתחום האומנות מאוד עשיר וססגוני, ועל כן אפשר לעסוק בציור, בחימר, בפיסול, בקרמיקה, בצביעה, ביצירת קולאז'ים וכדומה. אי לכך תמיד ניתן לחדש ולגוון ותמיד ניתן למצוא את העיסוק שיותר מעניין. יתרון משולש כפי שציינו המטרה של אומנות היא משולשת: להעניק טריטוריה לא שיפוטית בה ניתן פשוט ליהנות, לפתח את הממד ההתפתחותי והקוגניטיבי ולסייע לחשוף תחושות, מחשבות ורצונות. מכאן שמדובר בכלי בעל ערך חשוב, ופה נוסיף שיצירה מאפשרת להתנתק לכמה רגעים מהמציאות ולהתחבר לעולם הדמיון. יכולת זו מאוד יעילה – מסייעת להתמודד עם קשיים ולשאוב כוחות מעולם אחד לשני: מהעולם הפנימי לעולם המציאותי. עוד נציין שעיסוק באומנות מחזק את הביטחון העצמי ולרוב חושף את הילד בפני עיסוק שמסב לו הנאה טהורה. לסיכום נציין שאין זה מפתיע שהיצירה מהווה נדבך משמעותי מטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים – אין זה מפתיע שהיצירה מסייעת רבות בממד הפיזי, הרגשי והחושי. בהחלט מומלץ לנסות! מקור: אתר הידברות מקור: עמי גלעד שבועות חג מתן התורה כל פלאפל והסיפור שלו טיפול באומנות לילדים עם צרכים מיוחדים הקלק על שם העסק או כותרת כתבה לפרטים נוספים הקלק על שם העסק או כותרת כתבה לפרטים נוספים

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ0OTE=