הסרת משקפיים: נפטרים גם ממשקפי הקריאה

אנשים צעירים עוברים ניתוח הסרת משקפיים בלייזר על מנת לתקן קוצר ראייה, רוחק ראייה או צילינדר, אבל מה בנוגע לאנשים מבוגרים הזקוקים למשקפי קריאה? האם קיים ניתוח הסרת משקפיים גם עבורם?

פרסביופיה או זוקן ראייה מתרחשת סביב גיל 40, כשמתחילים לראות מטושטש את האותיות על מסך המחשב או העיתון. אי אפשר להתחמק מפרסביופיה, אפילו אם זכיתם בראייה של 6:6, הגיל נותן את אותותיו על כולם. כאשר אנשים מפתחים פרסביופיה הם מרגישים צורך להרחיק עיתונים, ספרים או תפריטים מעיניהם על מנת שיוכלו להתמקד. אם הם מנסים להתמקד באובייקט קרוב, הם עשויים להרגיש עייפים ולסבול מכאבי ראש כתוצאה מהמאמץ.

פרסביופיה היא תהליך בלתי נמנע שמתרחש עם הגיל. פרסביופיה שונה מקוצר ראייה רגיל שקשור לצורה של גלגל העין ונקבע על ידי גורמים גנטים וסביבתיים.

פרסביופיה נגרמת בשל אובדן הגמישות של השרירים סביב העדשה הטבעית בעין שעוזרת לנו להתמקד בעצמים קרובים. עם השנים העדשה נעשית קשיחה יותר וסיבי השריר שמקיפים אותה מאבדים מגמישותם כך שהיכולת לראות עצמים קרובים בבירור הופכת לקויה. בעבר האפשרות היחידה עבור אנשים עם פרסביופיה הייתה להיעזר במשקפי קריאה, עדשות דו מוקדיות או מולטיפוקל. כיום ישנן מספר חלופות רפואיות עבור אנשים שמתקשים לראות מקרוב עם הגיל.

מונווויז’ן – באופן נורמלי שתי העיניים משתתפות בתהליך הראייה. ראייה דו עינית היא שמאפשרת לנו את תפיסת העומק. אולם לכל אדם יש עין אחת שהיא דומיננטית יותר. לרוב האנשים הימניים העין הדומיננטית היא עין ימין.

אדם צעיר שעובר ניתוח הסרת משקפיים בלייזר בשביל לתקן רוחק ראיה, קוצר ראיה או צילינדר, יזדקק למשקפי ראיה בגיל מבוגר יותר. אולם אם אדם מבוגר שרואה מטושטש מקרוב בוחר לעבור ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, הנטייה היא להשאיר את העין החלשה מעט קצרת רואי. באופן זה הוא יוכל להתמקד בחפצים רחוקים בעיקר באמצעות העין הדומיננטית שתותאם לראיה מרחוק והעין החלשה תותאם לראיה של עצמים קרובים, ללא צורך במשקפי קריאה. בסיכומו של דבר ניתוח הסרת משקפיים בשיטת המונוויז’ן פוטרת מהמטופל את הצורך במשקפיים, הן מרחוק והן מקרוב.

לא כל המנותחים מסתגלים בקלות למונוויז’ן, יש מטופלים שאינם מתאימים כלל לשיטה, לכן זה רעיון טוב לבדוק כיצד המטופל מסתגל לראייה במערכת מונוויז’ן עוד בטרם הניתוח. ניתן לבצע הדמיה של מערכת מונוויז’ן במשרד הרופא באמצעות עדשות ניסוי או אפילו באמצעות עדשות מגע חודשיות בבית.

ניתוח השתלת עדשה – ניתוח החלפת עדשה כולל החלפה של העדשה התוך עינית בעדשה אופטית מלאכותית. העדשה האופטית המושתלת בעין מאפשרת למנותחים להתמקד בעצמים קרובים ללא שימוש בעזרים חיצוניים כמו משקפי קריאה. ניתוח השתלת עדשה מתאים גם למועמדים שלא יכולים לעבור הסרת משקפיים בלייזר בשל קרנית דקה או יובש בעין. החסרון של השתלת עדשה הוא שמדובר בניתוח פולשני ומסובך יותר מניתוח סטנדרטי לתיקון ראייה בלייזר.

עם השנים העדשה התוך עינית נעשית עכורה, עכירות של העדשה ידועה גם כקטרקט. במהלך ניתוח קטרקט המנתח מחליף את העדשה הטבעית העכורה בעדשה מלאכותית צלולה. עם התקדמות הטכנולוגיה, מועמדים לפני ניתוח קטרקט בוחרים להחליף את העדשה המלאכותית לעדשה מתקנת, כלומר הם נפטרים מהקטרקט ומהצורך להרכיב משקפיים בו זמנית. מטופלים סביב גיל 50 שסובלים מקטרקט רק בשלב התחלתי, יכולים לעבור ניתוח השתלת עדשה כדי להתגבר על ליקוי הראיה וכטיפול מטרים נגד קטרקט.

פרסבילאסיק – טכנולוגיה חדשה בתחום של הסרת משקפיים בלייזר מתיימרת לשייף את קרנית העין בצורה של עדשה בעלת מוקדים רבים שתאפשר למנותח להתמקד לסירוגין בטווחים קרובים, בטווחי ביניים ובטווחים מרוחקים, ממש כמו משקפי מולטיפוקל. מדובר בטכנולוגיה חדשנית שנכון להיום טרם קיבלה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני. ניתוחי פרסבילאסיק ברחבי העולם נחשבים עדיין לטיפולים ניסיוניים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151