מהי התבוללות

במשך ההיסטוריה חלו ניסיונות רבים להשמיד את העם היהודי על ידי נישואי תערובת והתבוללות. אבל המלחמה הזו אף פעם לא נגמרה והיא ממשיכה עד היום. כיום תנועות המסיון תופסות תאוצה, ובמקביל אחוז ההתבוללות מרקיע שחקים.

סוגים שונים של התבוללות
ההתבוללות מוגדרת על ידי אנשי מקצוע כ”שואה השקטה”. למרות הביטוי שנשמע קיצוני, סכנה נורא זו גובה מעם ישראל קורבנות ואבדות רבים בכל שלל צורותיו. הן בנישואי התבוללות של יהודים עם גויים מכל סוג, הן בטמיעה בכתות שונות והן במיסיון אגרסיבי שמנסה בכל דרך לנגוס בעם היהודי.

התבוללות מסיונרית
הפעילות המיסיונרית בארץ היא מהגבוהות בעולם. המיסיונרים מפנים מרץ רב להעברת יהודים דווקא לדת הנוצרית, ורואים בכך הישג מיוחד. המערך המיסיונרי בארץ מבוסס בעיקר על כמה כתות נוצריות גדולות, ועוד עשרות כתות קטנות. המניע העומד מאחורי הפעילות המיסיונרית הוא אידיאולוגי. אמונתם גורסת כי ככל שיהודים רבים יותר יתנצרו, כך יתקרב מועד התגלותו של ישו הנוצרי כמשיח והם רואים בהכנסת כמה שיותר יהודים חדשים לדתם ייעוד חיים. פעילות שנעשית מתוך להט אידיאולוגי ולמען מטרה נעלה כביכול, מסוכנת פי כמה.

התבוללות בנישואים
תופעת ההתבוללות והקשרים של נשים ונערות יהודיות עם בני מיעוטים, היא תופעה כאובה ורחבה, שגדלה בכל שנה בהתמדה. הקשרים מתפתחים לרוב על רקע מצוקה והערכה עצמית נמוכה של הבנות, מה שמוביל לניצולן על ידי בני הזוג ולאלימות לסוגיה. הילדים הרבים הנולדים מקשרים אלו, גדלים בסביבה ערבית, כערבים לכל דבר. כל אחד מהם הוא אילן שלם שיכול להיגדע מעם ישראל לנצח.

בני המשפחה והסובבים את הנערה, שרואים בסבלה ורוצים לעזור לה, מוצאים עצמם חסרי אונים, מבלי יכולת להושיע. הם פונים ל”יד לאחים” ואנחנו מעניקים להם מענה מיידי ומקיף. במקרה שמדובר ביהודייה החיה עם ערבי וסובלת מאלימות, היא עצמה פונה אלינו ואנחנו מתגייסים מיידית לחילוץ האם וילדיה ומסייעים להם בשיקום חיים ותמיכה כלכלית ונפשית.
“יד לאחים” מחזיק עשרות דירות מסתור ברחבי הארץ, אותן הוא מקדיש לטובת המחולצות וילדיהן ללא תמורה.

המענה שלהם להתבוללות
יד לאחים נותן מענה לתופעת ההתבוללות ומעניק שירותי סיוע למי שנקלעו לסיטואציה הנוראה הזו במגוון תחומים כמו טיפול וליווי פרטני מקצועי, הפניה למסגרות תורניות, קישור ועזרה במיצוי זכויות מגורמים רלוונטיים, קישור ושילוב בקהילה תורנית תומכת (משפחה מארחת, חונכות לילדים, בית חב”ד וכו’), סיוע כלכלי (דמי מחיה, שכ”ד, שכ”ל, דירות מסתור), עזרה ויעוץ משפטי, סיוע בהשמה במקומות עבודה, מבצעי חילוץ מורכבים בתיאום עם הצבא והמשטרה, הטסות לחו”ל בשעת הצורך ואפילו סיוע במציאת בן זוג יהודי וחזרה לחיים נורמטיביים.

פוטנציאל להתבוללות
כאשר מנסים לבחון את המקרים בהם קיים לצערנו הרב פוטנציאל גבוה יותר וסיכוי ליצירת קשרים המביאים להתבוללות ניתן לאפיין אותם על פי מצבים סוציאליים, משפחתיים וחברתיים.

הקשרים מבוססים על מצוקה רגשית, ניצול וניתוק מהמשפחה הגרעינית. מנתוני הארגון עולה כי ברוב המקרים, הבחורות הן בעלות עבר טראומתי , החל מפטירת אחד ההורים, דרך קשיים כלכלים ועד התעללות של ממש ואלימות במשפחה.
מי פונה?

ברוב המקרים הפניות מגיעות על ידי בני המשפחה הכאובים שלא יכולים לעזור לבחורה, או על ידי הנשים והבחורות עצמן שמתקשרות בשעת מצוקה או משבר בקשר.

לעיתים פונים יהודים טובים, אנשי חינוך ומנהלי עסק שנחשפו לקשרים כאלו במקום העבודה, או הלימודים. או אנשים שפגשו באקראי בחורה שנמצאת בקשר שכזה ורוצים לעזור לה.

התבוללות על ידי מסיון
כאשר מנסים לבחון את המקרים בהם פוטנציאל גבוה יותר וסיכוי להתבוללות דרך פעולות מסיון וכתות, ניתן לאפיין גם אותם.

שלוש קבוצות אוכלוסייה עיקריות חשופות במיוחד להשפעה מיסיונרית: אנשים הסובלים ממצוקה כלכלית ו/או נפשית – אנשים ברגעי משבר עלולים להתפתות בקלות להצעות עזרה שמגיעות מטעם גורמים מיסיונריים. המיסיון פועל רבות בשטח האפור של עזרה לנזקקים. מקרים רבים של חלוקת אוכל לנצרכים, או מבצעים נרחבים יותר כמו חלוקת ילקוטים לילדים, מתבצעים על ידי המיסיון כחלק ממערך אסטרטגי לרכישת אמונם של הנזקקים.

עולים חדשים – על סמך נתונים מצטברים, אפשר להצביע בבירור על פעילות מיסיונרית מוגברת בקרב קהילות של עולים חדשים, והיענות לה. רבים מן העולים מגיעים ללא רקע מעמיק ביהדות, אינם מבינים עברית, מתגעגעים הביתה ומייחלים ליחס אנושי. זה, בנוסף למצב הכלכלי הקשה בו נמצאים רבים מהם, מכשיר את הקרקע לפעילות המיסיון. בוגרים צעירים שמחפשים משמעות מיוחדת לחייהם – רבים מהם נתפסים לכתות מהמזרח הרחוק, או לכתות בעלות אופי מיסטי.

ניצולים מהתבוללות
קשה עד כמעט בלתי אפשרי להבין את התחושות של מי שניצולו על ידי פעילי יד לאחים מהתבוללות וטמיעה ואבדון מהעם היהודי חלילה. הצצה קלה ניתן לקבל בקריאה של מכתב התודה הנרגש אותה משגרת יעל ליו”ר הארגון בערב השנה החדשה:

נפלה בזכותי הכבוד להגיע לארגון של כבודו. הגעתי כניצולה ממקום אפל ותהום עמוקה, ממקום שבו לא חשבתי שאוכל לצאת ולשוב לשורשים האמיתיים שלי. בזכות הארגון והפעילים אשר עמלים ללא לאות יום ולילה, מתוך מסירות נפש, המונעת מאהבת חינם ובזכות הנתינה והאמונה.

היום, בזכותך ובזכות הפעילים אני במקום אחר, במקום האמיתי.. מי יתן ובפרוס השנה החדשה הבאה עלינו לטובה, שתהיה זו שנה טובה ומבורכת, שנה שבה כל הנשים והילדים אשר עדין כלואות במקומות האפלים, ישובו אל השורשים והעם האמיתי שלהם.

בזכות הארגון והפעילים הכרתי את החשיבות של להיות שייך, לעם ולשורשים. בזכות כל האנשים הפועלים סביבי ללא לאות וללא בקשת תמורה, רק לשם המצווה, האמונה והעשייה. הם שהביאוני עד הלום. כבוד הרב, פסח שמח לך ולבני משפחתך, נחת בריאות ואושר לכל בני משפחתך והפעילים בארגון ובני משפחותיהם אשר אני רואה אתכם כבני משפחתי וחשה שהארגון הוא המשפחה והבית שלי….

בידיים שלכם למנוע התבוללות
כל תמיכה בפעילות יד לאחים, משמעותה מניעת התבוללות ושמירה על חוסנו של העם היהודי לדורי דורות. זה בידיים שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151