מומחה לדמוגרפיה יהודית: שיעור ההתבוללות באירופה קטן מבארה"ב

במהלך כנס רבנים בוינה בנושא ההתבוללות בקרב יהודי אירופה, התברר כי שיעור ההתבוללות באירופה קטן מבארה"ב

"אם לא השואה – העם היהודי היה מונה כיום 35 מיליון נפש", כך אמר השבוע ד"ר דניאל סטצקי, סטטיסטיקאי ומומחה לדמוגרפיה יהודית ועמית מחקר בכיר במכון לחקר המדיניות היהודית בלונדון (JPR).

את הדברים אמר סטצקי בכנס למניעת התבוללות שקיים השבוע "מרכז רבני אירופה" (RCE) בוינה במלאת 85 שנה ל"אנשלוס", סיפוחה של אוסטריה הפשיסטית לרייך השלישי ב-12 במרץ 1938.

בכנס השתתפו עשרות מגדולי הרבנים בישראל ובאירופה אשר עוסקים במאבק בהתבוללות במדינות אירופה.

במשך שלושה ימים דנו הרבנים באפשרויות השונות להתמודד עם התופעה. במהלך הכנס הוצגו בפני הרבנים המשתתפים תוצאות של מחקר מקיף וחדש בנושא אותו ערך ד"ר סטצקי שבדק בסקר מקיף את שיעור ההתבוללות בתפוצות ישראל, על פי קבוצות גיל שונות.

הנתונים הדהימו גדולי תורה שנחשפו אליהם עלי ידי ראשי "מרכז רבני אירופה" שביקרו בבתיהם ולבקשתם קיים "המרכז" כנס חירום שיעסוק בנושא.

ד"ר סטצקי הציג בפתח דבריו בפני הרבנים שהשתתפו בכנס את נתוני החלוקה של העם היהודי במדינות העולם. 45% מהעם היהודי מתגורר במדינת ישראל ו-40% מתגוררים בארה"ב. השאר מתגוררים בעיקר במדינות אירופה, אוסטרליה ואמריקה הלטינית. על פי הנתונים שהציג ד"ר סטצקי אם לא השואה היה העם היהודי מונה היום 35 מיליון בני אדם, שזה הסדר גודל של מדינות גדולות באירופה כמו פולין ורומניה.

בהמשך דבריו הציג נתונים מפתיעים ולפיהם בקהילות הרפורמיות באירופה שיעור ההתבוללות נמוך יותר מאשר בקרב מי שמגדירים עצמם כחילונים.

הקהל שהופתע מהנתון הלא צפוי אתגר את המרצה בשאלות שונות אך ד"ר סטצקי עמד על אמינות התוצאות אם כי סייג שייתכן והגדרת הגיור, אורתודוכסי או רפורמי, היא זאת שמטה במעט את הנתונים. הוא הדגיש כי עקרונית אלו שהשיבו בסקר שערך כי הם נישאו לבן זוג יהודי, הכוונה יהודי מלידה.

יו"ר "הידברות" הרב זמיר כהן, שנכח והרצה למשתתפים בכנס התערב וטען כי ההיגיון נותן שההגדרה 'יהודי' הופיעה גם בתשובות שנתנו רפורמים לסקר ולכן סביר להניח שנתוני ההתבוללות בין חילונים לרפורמים זהים ומדובר בגויים גמורים על פי ההלכה היהודית.

"זאת אבחנה חשובה שמשמעותה שעדיף למי שלא נולד לאם ואב יהודיים להגדיר עצמו כרפורמי מאשר חילוני" אמר הרב זמיר כהן.

עוד עולה מנתוני הסקר המקיף כי השיעור הגבוה ביותר של נישואי תערובת של יהודים הוא ברוסיה, ואחריה הונגריה, גרמניה וארה"ב. ממצא נוסף, שיעור נישואי התערובת משתנים מאוד בהתאם למדינה.

במחקר נמצא כי מבין הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, בישראל השיעור הנמוך ביותר של נישואי תערובת בקרב יהודים: רק 5% מהיהודים הישראלים מתחתנים עם לא יהודים. עוד עלה מהנתונים: בבלגיה יש 14% נישואי תערובת בקהילה היהודית, באוסטרליה 20%, בבריטניה – 22%, בקנדה – 23%, בצרפת – 24%, באוסטריה – 30%, בארה"ב – 45%, בגרמניה – 46%, בהונגריה – 55% וברוסיה – 63%.

בנוסף, ד"ר סטצקי הציג את רמות נישואי התערובת אותם בדק ב-12 מדינות באירופה. על פי דבריו שיעור נישואי התערובת של "סתם יהודים" ו"חילונים" הוא 48%. מאנשי התנועה הרפורמית – 35% והמסורתיים והקונסרבטיביים – 11%. בקרב יהודים אורתודוקסים באירופה, רק 3% מתחתנים עם אנשים שאינם יהודים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151