חבר העמים: 80% שיעורי התבוללות

משרד הקליטה הציג בישיבת הממשלה תוכנית מיוחדת להגברת העלייה מחבר העמים וזאת לאור נתוני עלייה
והתבוללות מדאיגים שהוצגו לאחרונה

ועדה בינמשרדית מיוחדת בראשות מזכיר הממשלה, עובד יחזקאל, תבחן דרכים להגברת העלייה מחבר העמים לשעבר ולחיזוק זיקתם של יהודי חבר המדינות לישראל ולעם היהודי. בוועדה יהיו חברים מנכ"ל משרד הקליטה, ארז חלפון, יו"ר הסוכנות היהודית, זאב בילסקי ויו"ר נתיב, נעמי בן עמי.

הועדה הוקמה לאור נתונים מדאיגים שהציגו משרד הקליטה וארגון נתיב למזכיר הממשלה, אודות מצבה של יהדות ברה"מ לשעבר ולאור הירידה החדה במימדי העלייה ממדינות אלה.

ע"פ הנתונים: אוכלוסיית זכאי חוק השבות במדינות חבר העמים מונה בין 900 אלף למיליון וחצי איש, מתוכם 470 אלף אינם מוגדרים כיהודים ע"פ ההלכה. שעורי ההתבוללות הגבוהים ביותר, עומדים על 80%. בשנים האחרונות חלה ירידה דראסטית במספר העולים, בין שנת 2001 בה עלו כ 34,000 עולים לבין שנת 2007 שבה עלו 6,700 עולים חלה ירידה של כ-80 אחוזים במספר העולים.

עוד ע"פ הנתונים בין השנים 89 ל-2005 היגרו מישראל כ-83 אלף עולים יוצאי חבר המדינות. בחבר העמים נמצאים בין 50 ל-100 אלף אזרחים ישראלים (עולים לשעבר).

מסקירת הגופים בישיבה עלה כי בשנים האחרונות חל שיפור במצב הכלכלי בברה"מ לשעבר וחלה היחלשות משמעותית בקשר שבין היהודים למדינת ישראל, ליהדות ולציונות וקיים סיכון גבוה של היעלמות הקהילה בתוך עשרות שנים.

שר הקליטה, יעקב אדרי ומנכ"ל משרדו ארז חלפון הציגו את תוכנית משרד הקליטה להגברת העלייה ולמניעת הגירה של העולים. הוחלט כי המשרדים ידאגו להגדלת סל הקליטה ב-50%, "הבעיה העיקרית הניצבת כיום בפני העולים החדשים היא חוסר יכולתם ללמוד עברית באולפן בשל קשיי פרנסה", אומרים במשרד הקליטה. ע"פ הצעת המשרד יוגדל סל הקליטה ב-50% כדי לאפשר לעולים להשקיע בלימודי העברית, המהווים מפתח עיקרי בהשתלבות תעסוקתית וחברתית. בנתוני העלייה הנוכחיים, נאמדת התוספת בכמאה מיליון ₪ בשנה.

עוד פתרונות: פיתוח מסלולי קליטה מיוחדים לצעירים- הכוללות הרחבת אפשרויות הלימוד לסטודנטים, הקמת מרכזי צעירים, בניית מגורים מיוחדים, תוכניות לשילוב בקהילה ועוד. יצירת פתרונות תעסוקתיים והקצאת תקציבים להכשרות, הסבות והשמות בתעסוקה ההולמת את מקצועם והשכלתם של העולים. יישום מיידי של הרפורמה החדשה במס המעניקה לעולים ותושבים החוזרים פטור ממיסוי על הכנסות מחו"ל ל-10 שנים. כמו כן הוחלט על חיזוק הקשר עם האוכלוסייה הישראלית (עולים לשעבר) בחו"ל – בכוונת המשרד לפתוח "בית ישראלי", נציגות בקונסוליה, כפי שקיימת למשרד נציגות בעשרות ערים ברחבי ארה"ב, במטרה לחזק את הקשר של הישראלים עם ישראל ולעודדם לשוב ארצה.

על רקע הנתונים האלה קרא יו"ר הסוכנות היהודית, זאב בילסקי, לאגם משאבים עם ממשלת ישראל ובמיוחד עם לשכת הקשר "נתיב", הפועלת במדינות חבר העמים ובגרמניה, לחיזוק זיקתם של יהודי ברה"מ לשעבר בכל העולם ליהדות ולישראל ולהגביר את מספר העולים לישראל.

"זהו רגע קריטי ועוד דור אחד או שניים אנחנו עלולים לאחר את המועד", אמר בילסקי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151