מוצץ לילד בעד ונגד

אפשר לאהוב או לשנוא אותם, אבל הורים משתמשים במוצצים כבר מאות שנים. מטרת המוצץ היא להרגיע תינוקות ולפעמים גם ילדים. בעוד ישנן אימהות שלא היו שורדות יום מבלי לתת לתינוק מוצץ, ישנן אחרות וגם רופאים המתנגדים נמרצות לשימוש במוצץ. הדיון סביב נושא זה נמשך שנים רבות, ועד היום הדעות חלוקות.

בעבר נתנו לילדים כל מיני מוצרים בטוחים למציצה כדי להרגיע אותם – החל מרעשנים ועד לטבעות גומי המקלות את כאבי צמיחת השיניים. היום מוצצים סטנדרטיים עשויים מסיליקון או גומי, ויש להם טבעת פלסטיק או סיליקון וידית קטנה. מוצצי גומי הם רכים וגמישים יותר מסיליקון, אבל מתבלים מהר יותר. המוצצים המודרנים בטוחים לשימוש – אפשר לחטא אותם בקלות, וטבעת הפלסטיק מונעת מהתינוק לבלוע אותם.

הורים רבים, כאמור, משתמשים במוצצים כדי להרגיע את ילדיהם. לפי מחקר ALSPAC של Avon שבדק הורים וילדים וכונה גם “ילדי שנות התשעים”, שני שלישים מ-10,950 האימהות שהשתתפו במדגם השתמשו במוצץ בנקודה כלשהי. במחקר נשאלו האימהות האם השתמשו במוצץ לתינוקן כשהיה בן ארבעה שבועות, ולאחר מכן בגיל חצי שנה. חצי מהאימהות דיווחו שהשתמשו במוצץ בגיל שישה חודשים, ורובן דיווחו על כך גם כשהתינוק היה בן ארבעה חודשים.

לרוב משתמשים במוצץ כשהתינוק בן חודשיים עד שלושה. שני מחקרים גילו שהסבירות גבוהה יותר שהורים יתנו לתינוקם מוצץ אם זהו ילדם הראשון, ואם הוא בן.

בעיות בדיבור – ישנו קשר מוכח בין שימוש מתמשך במוצץ לבין דלקת אוזן תיכונה , נשים שנותנות מוצצים יגמלו את התינוק שלהן מהנקה מוקדם יותר מנשים מיניקות שלא נותנות להם מוצץ כל יום.

יתרונות השימוש במוצץ:
היתרון העיקרי מבחינת ההורים והמטפלים הוא שהמוצץ מרגיע את התינוק ומקל להרדים אותו. מציצה יכולה להקל כאב, ולכן הורים נותנים לילדם מוצץ כשהוא סובל מכאבי בטן או כשהם מתקשים להרגיע אותו.

המציצה יכולה לעזור מאוד לתינוקות פגים. מחקרים מראים שתינוקות אלה עוברים מהר יותר מהזנה לבקבוקים, ואוכלים טוב יותר מהבקבוק, אם נותנים להם מוצץ לפני האוכל. השימוש במוצץ יכול לקצר את שהות הפגים בבית החולים.

החסרונות השימוש במוצץ:
• דלקות אוזניים רבות – ישנו קשר מוכח בין שימוש מתמשך במוצץ לבין דלקת אוזן תיכונה. ניתן להסביר מצבים אלה חלקית גם על ידי נסיבות חיים נוספות כגון בריאות לקויה ובעיות דיור. בכל זאת, ישנו קשר נסיבתי בין השימוש במוצץ לבין דלקות אוזניים, ונהוג לחשוב שמציצת מוצץ מגבירה את הסיכויים לכך שהדלקת תעבור מהפה לתעלת האוזן (המעבר מלא האוויר המחבר את האוזן התיכונה לאחורי הגרון). כדי למנוע בעיות אלה, הגבילו את השימוש במוצץ, והשתמשו בו רק כדי להרגיע את התינוק.

• קשר לדלקות בטן ואחרות – שימוש במוצץ מגביר את הסיכון לתסמינים כגון הקאה, חום, שלשול וקוליק, שעלולים לחייב אתכם להזמין רופא או לגשת לבית החולים.

• שימוש ארוך טווח במוצץ עלול להוביל לבעיות שיניים – קרן בריאות השיניים הבריטית מציעה לא להשתמש במוצץ או למצוץ אצבע היות ששניהם עלולים לגרום לבעיות בצמיחת והתפתחות השיניים, ובמיוחד אם התינוק ממשיך להשתמש במוצץ כשהשיניים הקבועות יוצאות. כדי לתקן את הבעיות האלה, ילדכם יצטרך גשר לשיניים מאוחר יותר.

• בעיות בדיבור – שימוש במוצץ מונע מתינוקות לדבר אל עצמם, וזהו שלב חשוב בדרך לדיבור. התינוקות צריכים לקשקש כדי לפתח את כישורי השפה שלהם.

• שימוש יום יומי במוצץ מפריע להנקה – ישנן הוכחות רבות לכך שנשים שנותנות מוצצים יגמלו את התינוק שלהן מהנקה מוקדם יותר מנשים מיניקות שלא נותנות להם מוצץ כל יום. מחקר אחד גילה גם שנשים שנותנות לתינוק הראשון שלהן מוצץ מניקות למשך זמן קצר יותר, או מדווחות על חוסר חלב כשהתינוק בן חודש.

השאלה אם השימוש במוצץ הוא גורם נסיבתי לכך שנשים מוותרות על הנקה שנויה במחלוקת. יש הטוענים שאימהות משתמשות במוצצים כי הן מתקשות להניק או בגלל שהן לא כל כך רוצות להניק. אסכולה אחרת טוענת שתינוקות מתקשים לעבור ממוצץ למציצת השד – מצב המכונה בלבול פטמה.

אחרים טוענים שמציצת המוצץ במקום השד גורם לכך שהשד לא מייצר פרולקטין, ולכן נגמרת אספקת החלב של האם. נשים שמוותרות על הנקה במשך החצי שנה הראשונה, בדרך כלל אומרות ש”אין להן חלב”.

תהיה הסיבה אשר תהיה, שימוש יומיומי במוצץ קשור להפסקת ההנקה לפני גיל שלושה חודשים. ארגון הבריאות העולמי ממליץ על הנקה בלעדית למשך חצי שנה, מאחר שיש לה יתרונות רבים לתינוק. לכן גם ארגון הבריאות העולמי וגם קרן הילדים של האו”ם ממליצים מאוד לא להשתמש במוצצים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151