תחנת הרכבת ירושלים יצחק נבון, 80 מטר מתחת לפני האדמה

בימים אלו כשמציינים 55 שנים לאיחוד ירושלים, חוגגת תחנת הרכבת ירושלים יצחק נבון, עשרה מיליון נוסעים שעברו בה מאז נחנכה לפני כשלוש וחצי שנים.

תחנה זו הכי מיוחדת של רכבת ישראל, ממפלס הכניסה על פני הקרקע יורדים למפלס הכירטוס החכם. בהמשך יורדים עמוק מתחת לפני האדמה, שם ממוקמים הרציפים. באזור סטרילי נבלעים בשורה של מסדרונות שבסופם חדר פיקוד ובקרה מתקדם המלא במסכים דיגיטליים, שעונים, מערכות חיווי שונות ומערכות בקרה השולטות על כל היבטי התחנה. זו תחנת הרכבת הראשונה שמוגדרת כתחנה חכמה. המכשור המתקדם בה יודע לאתר ולזהות מראש תקלות ואף לבצע קריאות תיקון.

כך חוסכים זמן רב מרגע גילוי התקלה ועד תיקונה. חדר הפיקוד והשליטה מאויש לאורך כל שעות היממה, שישה ימים בשבוע, ממנו ניתן לתפעל את כל המרכיבים המתקדמים בתחנה. תחנה זו הכי גדולה בארץ ואחת הגדולות בעולם.

גודלה כ-74 אלף מטרים מרובעים ובה 500 חדרים ומשולבות בה מערכות יוצאות דופן כגון הדרגנועים הכי ארוכים במזרח התיכון, באורך של כ-50 מטרים כל אחד, מעליות מהירות רבות קיבולת, מערכות אנרגיה, חשמל, סיבים אופטיים, מצלמות, חיישני חום וטמפרטורה, מערכות תקשורת ועוד.

זו התחנה העמוקה ביותר בישראל והשנייה העמוקה ביותר בעולם. בהתחשב בעובדה שירושלים ממוקמת בגובה של כ-800 מטרים מעל פני הים, המייצר הבדלי גובה בינה לבין מישור החוף. לרכבת יש הגבלה בזווית השיפוע אותו היא יכולה לטפס, על מנת לגשר על פערי הגובה נאלצו לבנות קו רכבת שמורכב ממערכות של גשרים ומנהרות המסתיימים כ-80 מטר מתחת לאדמה.

מפלס ג'י מנהרת הקישור לרציפים משרת בימי שגרה את הנוסעים לעליה לרכבת, אולם במקרה חירום חלילה, המפלס משמש מקלט אטומי שיכול להכיל כ-2500 איש ולדאוג לכל צורכיהם למשך ימים ארוכים. יש במפלס מרכז אנרגיה ובו שלושה גנרטורים עם מיכלי סולר ענקיים של 20 אלף ליטר, שלושה מאגרי מים של כ-600 קוב, תיקי עזרה ראשונה וסיוע רפואי.

מידי שעה יוצאת רכבת אל מגוון יעדים באזור המרכז. כל חצי שעה יוצאת רכבת אל נתב"ג, תל אביב והרצליה. לאחרונה נחנך קו חדש בין ירושלים ומודיעין מרכז, משך הנסיעה כ-28 דקות, מהירות הרכבת מגיעה ל-165 קמ"ש. בשלב זה הקו בין ירושלים למודיעין פועל כל שעה, אולם בעתיד יועלה לרכבת כל חצי שעה.

הישיבה בקרונות החדשים נוחה ונעימה ביותר. באשר לתעריף הנסיעה בין מודיעין לירושלים, ניסיוני האישי לימדני שכאזרח וותיק ניתן לרכוש כרטיס "חופשי יומי" בעלות 13 ש"ח, המאפשר נסיעה בכל אמצעי התחבורה הציבורית לאותו יום בלבד, זה כולל אוטובוסים, והרכבת הקלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151