רכבת לילה לקהיר

קורה שקמתם בבוקר במצב רוח נהדר והכל יפה וזורח? וביום אחר אתם קמים מודאגים ולחוצים, הנסיעה לעבודה מעצבנת. בערב אתם רוצים רק ללכת לישון, להתעורר לבוקר אחר. אתם בסחרחורת של מצבי רוח. "בין כל הצלילים מחפש סימן, יושב בצד הדרך ליד הזמן", כמו ההזיה בשיר "רכבת לילה לקהיר" שכתב אהוד בנאי והלחין שלומי ברכה.

זה מה שעובר עכשיו טל (32) רווק, עובד בבית מלון. בשנה אחרונה מצב רוחו משתנה בעוצמה שמשבשת את דעתו: אינו מרוכז, שוכח, מפוזר. בימים כאלה הוא מרגיש לא טוב, הכול מכעיס אותו עד אשר הוא חש צורך רב להטיח את ראשו בקיר כדי להירגע. טל לא מבין מה קורה לו, ובאותם המצבים נכנס ללחץ גבוה עוד יותר.

אין כמעט אדם שלא חווה זאת. מצב הרוח שלנו משתנה באירועים שונים שאנו חווים במהלך חיינו, לא רק באירועים משמעותיים (כמו מוות או להבדיל חתונה) אלא גם ריב בין בני זוג, הפסד בבורסה וכן אירועים קטנים יחסית (מישהו עקף אותנו בתור בסופרמרקט, הקפה נשפך על החולצה). מחקרים מראים כי שינויים במצב הרוח שקשורים כביכול לאירועים קטנים, ולא משמעותיים בחיינו, הם למעשה זרז למשהו שקורה בתוכנו וביטוי למתח נפשי, חרדה, רצון להיות מושלם, חוסר ביטחון עצמי ועוד. כמו טל אנו מוצאים עצמנו לעיתים בכעס אדיר, לא מוסבר, ובוכים ללא יכולת להפסיק.

כשאתם מוצאים עצמכם מגיבים בעוצמה רגשית מוגברת ללא כל קשר לאירוע חשוב קודם כל להיות מודעים לכך שהתגובה חסרת פרופורציה לאירוע. שנית, לבחון ולראות מה קורה לכם, האם מציק לכם משהו אחר, עמוק, ולזה הגבתם, ולאו דווקא לאירוע ידוע שעברתם בפועל. שאלות נוספות: האם תגובת הלחץ נובעת מעודף מטלות שלקחתם על עצמכם, האם יש קשיים בזוגיות, האם אנחנו חסרי שביעות רצון בתחומים שונים בחיינו, האם יש לנו רגשי אשמה?

טל קרוב מאוד לאביו, שפרש לאחרונה לפנסיה ומצב רוחו הירוד משפיע על טל. האב הפך להיות נרגן, מתלונן על כל דבר, בא בטענות לטל, וכועס עליו ללא כל פרופורציה לאירועים. טל נפגע מאביו והפגיעה משפיעה על מצב רוחו. הוא חש שאינו טוב מספיק ומגיב בכעס כלפי הסביבה. במפגשים למד טל איך ״להגן על עצמו״ מפני הכעס של אביו. טל למד שגם כשהוא נפגע אין זה אומר בהכרח שהוא חייב לחוש דחוי, מושפל וחסר ערך, וזאת כדי שלא יפתח כעס בלתי נשלט. טל למד שהוא לא אשם שאביו כועס ורוטן, זה לא שהוא עשה משהו לא בסדר.

אנחנו לומדים להתייחס אל האחר מבלי לקחת על עצמנו תנודות רגשיות בחיי האחרים. אנחנו מפסיקים לחיות בקרוסלה רגשית שנעה במהירות בין שמחה לעצב וכאב. ההבנה והמודעות שלנו לתהליך מסייעת לנו לנהל את מצב רוחנו בצורה מאוזנת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151