היינו שניים, נהיינו שלושה

״מזל טוב, איזה כיף, מקנאים בכם״ ברכות כאלו ודומות שמעו מורן ורונן לאחר לידת בנם הראשון. הם הרגישו מאושרים ומוקפים אהבה כשחזרו לביתם מבית החולים. הוריה של מורן הגיעו מישראל כדי להיות איתם לאחר הלידה. "הרגשתי ילדה קטנה שיש לה ילד" אומרת מורן. אך כעבור שבועיים חזרו לישראל, ובני הזוג נשארו לבד עם התינוק.

המעבר משני אנשים לשלושה עם לידת הילד הראשון הוא קריטי בחיי הזוגיות. חוויה הדרגתית, אך השינוי הוא משמעותי. מורן ורונן ניהלו לפני כן אורח חיים שוויוני. מורן עבדה, רונן עבד, בערב הם נפגשו, חילקו ביניהם מטלות או ביצעו מטלות ביחד. לאחר הלידה הרגישה מורן חברתית תסכול מכך שנשארה עם התינוק לבד בבית, לבושה כל היום בגדי בית ״כי התינוק פולט כל הזמן וממילא אף אחד לא רואה אותי. כשרונן חוזר הביתה ושואל מה חדש כעסתי כי מה כבר יכול להיות חדש כשאני כל היום בבית". היא היתה רוצה שברגע שרונן חוזר הביתה הוא ייקח את התינוק והיא תוכל לנוח קצת.

אבל רונן חוזר מהעבודה עייף, נתון בלחצי הפרנסה, ורוצה לנוח קצת. רונן אוהב את בנו אך מפלס המתח בין בני הזוג עולה והם מוצאים עצמם רבים על כל דבר. מאז הלידה הם עדיין לא חזרו לקיים יחסי מין, כי מורן כל הזמן עייפה ולא פנויה. רונן לא מבין מה הבעיה, הרי היא בבית, לא עובדת, ויכולה לישון כשהתינוק ישן. הוא החל ללחוץ שילכו יחד לייעוץ.

אז מה אפשר לעשות? ראשית, להבין שילדים הם גם שמחה ואושר, אבל לא רק. לידת ילד היא חוויה קסומה אך מצריכה התארגנות שונה של בני הזוג. האישה עוברת שינויים הורמונליים מיד לאחר הלידה וזה אינו מקל עליה. תינוק נכנס למערכת הזוגית ותשומת הלב המרכזית מופנית אליו ולא כמקודם בין בני הזוג זה לזה. חשוב ללמד את בני הזוג לקבל עזרה, ולהבין כי בהוצאות הבית כלול מרגע זה ואילך גם תשלום לבייביסיטר. זה לא מותרות, אלא מאפשר לנוח קצת, ולצבור אנרגיה מחודשת על מנת לשמור ולטפח את התא המשפחתי.

רצוי להצטרף לקבוצות הורים על מנת לשמוע על ניסיון של אחרים, לקרוא חומר על הורות, לשתף חברים קרובים ולשמוע מה אצלם. הידיעה שחברים שלי חווים חווים חוויות דומות עוזר לנרמל את הסיטואציה מבחינת ״אנחנו בסדר וזו לא בעיה זוגית שלנו בלבד״.

כדאי לקבוע מראש במהלך השבוע זמן לאינטימיות ולא לצפות שזה יקרה ספונטנית. לא רק על מנת לשאול איך עבר היום אלא לשיחה מה היא והוא מרגישים וחושבים. רונן מרגיש אאוטסיידר בקשר שנוצר בין מורן ובנם. חשוב שמורן תהיה מודעת לכך, ותשתף אות יותר. מורן חשה תסכול בגלל חוסר שוויון בינה ובין רונן שממשיך בחייו המקצועיים, שהיא נאלצה לקטוע. שיחה פתוחה והקשבה תאפשר להבין רגשות ומחשבות בין בני הזוג ותיצור קרבה בינהם.

אם אתם עדין חשים קושי, אנא פנו לקבלת עזרה ויעוץ מקצועי.

כמו בשיר שכתב יהושוע סובול ושר שלמה בר: "ילדים זה שמחה, ילדים זה ברכה, אבל לא רק".

ד״ר נטע פלג-אורן, בעלת רישיון מקצועי בישראל ובפלורידה כפסיכותרפיסטית (Ph.D, LCSW), היפנותרפיסטית קלינית מוסמכת, בעלת קליניקה פרטית ב Aventura.
חברת סגל (התנדבות) בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מיאמי. פירסמה מאמרים בנושאים פסיכולוגיים וחברתיים בכתבי עת מדעים.
ד״ר נטע עוזרת לפונים אליה להתמודד עם קשיים מנטליים וחברתיים סביב: חרדה, דיכאון, הפרעת אכילה, התמכרות לסמים אלכוהול סיגריות, שליטה בכעסים, מחלות פיזיות, שכול, מציאת ״אני האישי״, הגירה, הורות לילדים בוגרים, ומערכת יחסים זוגית. ד״ר נטע מטפלת אינדבידואלית (אחד על אחד), מטפלת זוגית ומומחית בהנחית קבוצות. בנוסף, פסיכותרפיסטית מורשת של משרד הביטחון.
משפחות המוכרות על ידי משרד הביטחון מוזמנות לפנות ולקבל פרטים לגבי הליכי הפניה וטיפול.

לקריאה נוספת פנו לאתר www.netapelegoren.com או לטלפון 786.877.0919
לפונים מובטחת סודיות מקצועית!!
המאמרים בטור מבוססים על סיפורים מן החיים בשינוי שם ופרטים. כל קשר בין הדמויות וההתרחשויות המתוארות במאמרים לבין המציאות הינו מקרי לחלוטין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151