המשפחה כארגון

הרעיון של משפחה נחקר מאות שנים על ידי אנתרופולוגים, סוציולוגים ומגובה בספרות מחקרית על ידם ועל ידי גורמים וגופים שונים. לאורך השנים המושג משפחה שינה את הגדרתו אין בסוף פעמים. עם זאת, ניתן לראות כי רוב חוקרים מסכימים כי למשפחה יש משמעויות חברתיות, כלכליות וסמליות ושהתפיסה המסורתית רואה במשפחה את התשתית הבסיסית ביותר של החברה.

התפיסה הרווחת בעולם המערבי תופסת לרוב את המשפחה כקבוצת ההתייחסות הראשונית והמרכזית בחייו של אדם. היא מייצגת ערכים חיוביים כגון: אהבה, תמיכה, ביטחון, הגנה וקבלה. מבנה המשפחה הרצוי מורכב מזוג הטרוסקסואלי נשוי, שחי עם ילדיו הביולוגיים תחת קורת גג אחת. מבנה זה הוא המודל הנשאף, הוא זה שנתפס כמבטא את סדר הדברים האידיאלי, האמיתי והמוערך ביותר.

בשנת 2015 אנו עדים כי אידאלי המשפחתי מקבל שינוי משמעותי במורכבות של המשפחה החדשה. אנו עדים למשפחות שונות ומגוונות ביניהם: משפחות של הורות יחידנית; משפחות ללא נישואין מלכתחילה; משפחות אחרי גירושין; משפחות עם ילדים מאומצים; משפחות עם ילדים ביולוגיים ומאומצים; משפחות "פרק ב'" שלא בהכרח גרות תחת קורת-גג אחת אלא בשני בתים נפרדים, משפחות חד מיניים ועוד. על מנת שכל משפחה תצליח לתפקד כתא משפחתי יציב ושתא זה יחזיק לאורך זמן עליה לפעול ולתפקד כמבנה ארגוני.

כאשר אנו מסתכלים על המשפחה, זוהי מערכת חברתית שהוקמה למען מטרה מסוימת. בני זוג (בכל קונסטלציה) התחברו למען מטרה מסוימת: לממש אהבה, להביא ילד לעולם…. לעשות משהו שקיים קושי לעשותו לבד ובעצם הבחירה לעשות את הפעולה ביחד: חתונה, חיים משותפים, ילדים – נולד הארגון המשפחתי.

על מנת שארגון יצליח (בכל תחום ומגזר) הוא צריך שיהיה לו חזון מאוד ברור. על מנת לממש את החזון על הארגון לקבוע מטרות על, מטרות, יעדים ודרכי פעולה תוך הכנת תכנית עסקית, ותכנית כלכלית. בארגון יש הגדרת תפקידים, עבודת צוות, נהלי עבודה, האצלת סמכויות, אקלים תרבותי ועוד. ארגון משפחתי, כמו ארגון עסקי, דורש התארגנות מראש, התווית אסטרטגיה, הבניית טקטיקה ובדיקה תקופתית, הכוללת התאמה בין הרעיונות והאידיאות לבין המציאות הקיימת בפועל. על מנת שהארגון המשפחתי שהוקם יהיה בעל חיים מאוזנים ויתפקד לאורך זמן דרושות מיומנויות ורגישויות רבות דבר המזכיר כל ארגון חדש שיצוא לדרך וכוח האדם עובר תהליך גיבוש.

המעבר מדיאדה (לרוב) לטריאדה (לרוב) משנה את מערך התפקידים בארגון המשפחתי. אם עד כה היה ברור מי אחראי על מה בבית, מי טוב יותר ולוקח על עצמו את תפקיד כזה או אחר, שינוי זה גורם להורה להיות במספר תפקידים בין רוצה בכך ובאם לא.

ההורים ממשיכים להיות המנהלים הבכירים של הארגון המשפחתי שלהם, הם צריכים לקבוע את החזון למשפחה שלהם, מטרות יעדים ודרכי פעולה. אם עד הולדת הילד הם היו יותר בצוות ניהול וחשיבה כעת עליהם גם להיות צוות ביצוע. עליהם לנסח תכנית עבודה ונהלי עבודה, לחלק את התפקידים ולפעול על פיה בתוך המשפחה וגם מחוץ למשפחה עם גורמים חיצוניים. לבסוף המנהלים הבכירים משמשים גם בתפקיד העובד הפשוט, בכך שהוא כהורה צריך לרדת לשטח – להיות עם הילד, לטפח אותו, לדאוג לצרכים הבסיסים שלו, להקנות ערכים, חינוך, תרבות פנאי, זמן איכות ועוד.

לסיכום, קיימים מאפיינים דומים בין משפחה לבין ארגון וזאת למרות השוני בניהם. בעוד משפחה היא מסגרת אינטימית, עם מחויבות רגשית גדולה, לא רק יחידת רווח, מסגרת ארגונית היא תכליתית, לא רגשית ומהווה יחידת רווח באופן מוצהר. אבל אין הדבר אומר שלא ניתן ללמוד כלים ניהוליים אשר יתנו מענה על צרכים שעולים באופן קבוע אצל משפחות. כאשר בני הזוג מבינים כי אין מקום לרגשות בהקמת הארגון שלהם ובהגדרת החזון ומטרות הם פועלים בצורה ממוקדת ומניחים לקונפליקטים הרגישים בצד. כאשר הגדרת התפקידים ברורה ויש נהלי עבודה, הגדרת קריטריונים להצלחה, מעקב ובקרה, הדבר מאפשר להתנהל בצורה טובה ויעילה ומפחיתה לחצים, מאבקי כוחות מיותרים ותסכולים.

את הכתבה המלאה ניתן למצוא באתר 2bdady: http://is.gd/fcjPqm

אורן זך, בת 50, מרגיעה, מסבירה מדריכת הורים לאתגרי קשב וריכוז,
מנחה סדנאות ומרצה בנושאי הפרעות קשב מנקודות מבט שונות.

בעלת תאר ראשון במדעי הרוח והחברה (תיאום וניהול קהילתי), תאר שני באנתרופולוגיה וסוציולוגיה: התמחות בייעוץ ארגוני תהליכי, הנחיית קבוצות וייעוץ פרטני, לימודי חינוך בסמינר הקיבוצים, תעודת הדרכת הורים "מכללת עידן הורות" – שלוחה של מכללת תל חי, לימודי התמחות בהפרעת קשב וריכוז, מרצה מאושרת על ידי משרד החינוך.

מוזמנים לדף הבית: https://www.facebook.com/orenzach.adhd

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151