אחרי סופ"ש של הכשות נחשים: זה מה שצריך לעשות ברגע האמת

מזג האוויר מתחמם והנחשים יוצאים החוצה, מה שמגדיל את הסיכון להיתקלות עם כמה מהסוגים הארסיים ביותר. אחרי שני מקרים של הכשת נחש אתמול - הנה כל מה שאתם צריכים לדעת ולעשות במקרה כזה

לאחרונה הוכשו שני גברים על ידי נחשים ופונו במצב קשה לבית החולים. במקרה הראשון, גבר בן 49 נמצא במצב קשה לאחר שהכיש אותו נחש צפע סמוך למכמורת. צוות מד"א שהגיע למקום העניק לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים הלל יפה כשהוא מורדם ומונשם. בנוסף, גבר בן 33 הוכש על ידי נחש בנתניה. על פי ההערכה, כנראה שמדובר בצפע. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים לניאדו במצב קשה ולא יציב, עם תגובה סימפטומטית.

הכשות נחשים מתרחשות בדרך כלל בחודשי הקיץ והאביב, במיוחד בימים של טמפרטורות חמות – כמו השרב שחווינו בסוף השבוע, שאינו אופייני לחודש הזה בשנה. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הכשות נחש והטיפול המיידי בהן.

מה עושים במקרה של הכשת נחש?
הפעולה הראשונה והחשובה ביותר היא להזעיק עזרה – להתקשר מיד לאמבולנס. רובנו לא מומחים בזיהוי ולכידת נחשים, ולכן עדיף להתייחס לכל מקרה של הכשת נחש כמקרה חירום, גם אם אתם חושבים שאתם יודעים אם הנחש היה ארסי או לא. נחשים רבים נראים דומים, והמתנה להופעת תסמינים עלולה להיות מסוכנת.

יש דברים שמומלץ לעשות כעזרה ראשונית עד שהאמבולנס מגיע?
רצוי להישאר רגועים ככל האפשר, לא לרוץ ולא להיבהל, ובכך לנסות להאט את קצב התפשטות הארס בגוף. הדבר חשוב במיוחד במקרה שמדובר בנחש ארסי. הסיבה לכך היא שהארס חודר לגוף לרוב דרך מערכת הלימפה, ולא ישירות דרך מחזור הדם כפי שרבים מאמינים. שלא כמו דם הנשאב בגוף באופן רציף, הלימפה נעה כאשר מזיזים את הגפיים, ולכן מומלץ להישאר רגועים ולנוע כמה שפחות. נשימות ארוכות ועמוקות עשויות לסייע לגוף להירגע.

בנוסף, מומלץ לזהות את הנחש בעת הדיווח או ההגעה לבדיקה רפואית, ולכן אם אפשר לצלם אותו זה מצוין.


כדאי לצלם את הנחש כדי להקל על הטיפול.

האם צריך לשים משהו באיזור ההכשה?
רוב הכשות הנחשים הן בגפיים התחתונות וחלקן בידיים. על מנת לסייע בהאטת ספיגת הארס מומלץ, בהנחה שיש ציוד זמין, לחבוש את אזור ההכשה עם תחבושת אלסטית (מתחת ומעל אזור ההכשה). אם אין לכם תחבושת שימושית זמינה אפשר להשתמש בכל חומר אלסטי אחר כמו חולצה קרועה, גרביים או בד אחר. כמובן שבמקרה של הכשה באזור הראש, הצוואר או פלג גוף עליון אין לשים תחבושת לוחצת כלל.

מה אסור לעשות?
רצוי להימנע מניסיונות עקשניים לתפוס, לפצוע או להרוג את הנחש. בכל בתי החולים יש טיפול באמצעות נוגדנים לסוגי הארס השונים, ובדיקות שיכולות לעזור לקבוע את מידת החומרה של ההכשה ולהתאים את הטיפול הנכון ביותר.

בנוסף, ישנן הרבה שיטות ישנות לטיפול בהכשות נחשים שעלולות לגרום ליותר נזק מאשר תועלת. בין השיטות הלא מומלצות – שטיפת אזור ההכשה בשטח, מציצת אזור הנשיכה כדי "לשאוב החוצה את הארס", לחתוך את אזור ההכשה או לכרוך חסם עורקים על הגפה, מה שעלול לגרום לנזק בלתי הפיך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151