דרמה בארה"ב: בית המשפט העליון צפוי לבטל את הפסיקה המתירה ביצוע הפלות

אנחנו לא יכולים לבטוח על בית המשפט העליון שיגן על הזכות להפיל, אז נעשה את זה בעצמנו. נשים יהיו מוגנות כאן" * אמזון תממן עד 4000 דולר הוצאות לעובדות שיאלצו לעבור למדינה אחרת לצורך הפלה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיב לראשונה לדיווח שלפיו שופטי בית המשפט העליון בארה"ב החליטו לבטל את הזכות החוקתית להפיל. "זכותן של נשים לבחור היא בסיסית", אמר נשיא ארה"ב, "עקרון ההוגנות הבסיסי דורש שרו נגד ווייד לא יבוטל".

הוא אמר שממשלו "מוכן להגיב" אם בית המשפט יחליט לבטל את הזכות החוקתית להפיל, אך לא פירט כיצד. הוא הוסיף כי נבחרים מקומיים יצטרכו להגן על זכות הנשים לבחור – וקרא לבוחרים להצביע למועמדים שתומכים בזכות האישה על גופה לצאת ולהצביע. "דרושים עוד חברי בית הנבחרים, עוד חברי קונגרס, שתומכים בזכות האישה על גופה", אמר ביידן.

מוקדם יותר הגיבה לפרסום גם יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי. "אם הדיווח נכון, החלטת השופטים שמונו על ידי רפובליקאים תיזכר כאחת ההחלטות הנוראיות והמזיקות ביותר בהיסטוריה המודרנית", כתבה פלוסי בטוויטר, "המפלגה של לינקולן ואייזנהאואר הפכה לחלוטין למפלגת טראמפ. כל סנאטור רפובליקאי שתמך בסנאטור מקונל, הצביע בעד מינוי שופטיו של טראמפ והעמיד פנים שהיום הזה לא יגיע לעולם, חייב עכשיו לתת הסברים לעם האמריקאי", הוסיפה.

הפרסום גרר תגובות חריפות נוספות מצד מחוקקים דמוקרטים. לצד זאת, מפגינים רבים התאספו מול בניין בית המשפט העליון ומחו נגד ההחלטה המסתמנת לכאורה. מנגד, בתוך שעות מרגע הפרסום בפוליטיקו, פעילים המתנגדים להפלות התאספו גם כן סמוך לבית המשפט העליון וקראו "היי, היי, הו, הו, רו נגד וייד חייב לעוף!". קריסטאן הוקינס, נשיאת ארגון Students for Life Action כתבה: "אנחנו יודעים שביטול רו הוא ההחלטה הנכונה. החזרת הסוגייה ל-'we the people' (המבוא לחוקת ארה"ב) מידיהם של כמה שופטים עם אג'נדה".

מושל קליפורניה הדמוקרטי, גאווין ניוסם, אמר כי הוא יעלה להצעה "תיקון שיעגן בחוקת קליפורניה את הזכות לבחור. אנחנו לא יכולים לבטוח על בית המשפט העליון שיגן על הזכות להפיל, אז נעשה את זה בעצמנו. נשים יהיו מוגנות כאן". הילרי קלינטון, לשעבר שרת החוץ של ארה"ב והמועמדת לנשיאות בשנת 2016 מטעם המפלגה הדמוקרטית אמרה כי אסור שארה"ב "תלך לאחור" וכינתה את ההחלטה היא "התקפה ישירה על הכבוד, הזכויות וחייהן של נשים", והוסיפה: "איזו חרפה עצומה".

הסערה חסרת התקדים פרצה ביום שני כשנודע בית המשפט העליון של ארה"ב החליט לבטל את הפסיקה "רו נגד וייד" שעיגנה בחוק את הזכות להפלות בכל מדינות ארה"ב, כך עולה מטיוטה של דעת הרוב שפרסם האתר "פוליטיקו". הטיוטה שנוסחה על ידי שופט העליון סמואל אליטו דוחה לחלוטין את הפסיקה מ-1973 שהבטיחה הגנה חוקתית על הזכות להפיל, ופסיקה משמעותית נוספת מ-1992 – "המרכזים לתכנון המשפחה נגד קייסי", שסימנה את השבוע ה-24 להיריון כמועד אחרון להפלה.

"יש לבטל את הפסיקות של רו וקייסי", כתב השופט אליטו במסמך אותו תייג כ"עמדת בית המשפט". "זה הזמן להקשיב לחוקה ולהחזיר את נושא ההפלות להחלטת הנציגים הנבחרים של העם", כתב. "סוגיית ההפלות מציבה שאלה מוסרית תהומית. החוקה אינה אוסרת על אזרחי כל מדינה להטיל הגבלות או לאסור על הפלות". ביטול הפסיקות הללו יחזיר את הסמכות בנושא לכל אחת מ-50 המדינות של ארה"ב.

פרסום המסמך בן 98 העמודים הינו חסר תקדים בהיסטוריה המודרנית של בית המשפט העליון האמריקאי. מעולם לא הודלפה טיוטה של דעת השופטים בטרם פורסמה ההחלטה הרשמית של בית המשפט.

לפי הדיווח בפוליטקו, השופטים קלרנס תומאס, ניל גורסץ', ברט קבאנו ואיימי קוני בארט תומכים בעמדתו של אליטו, והשופטים סטיבן ברייר, סוניה סוטומאיור ואלנה קגן עובדים על ניסוח דעת המיעוט. עדיין לא ברור איך מתכנן להצביע נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס.

אמזון תממן הוצאות לעובדות אמריקאיות שנאלצות לצאת מהמדינה לצורך הפלה

אמזון הודיעה כי היא תשלם לעובדיה עד 4,000 דולר הוצאות נסיעה שנתיות עבור טיפולים רפואיים שהם אינם מסכני חיים במרחק של מעל 160 ק"מ מביתם, כולל הפלות. בכך מצטרפת אמזון לחברות כמו סיטיגרופ ו-Yelp, שהגיבו לחוקים בחלק ממדינות ארה"ב הנתמכות על ידי המפלגה הרפובליקנית, שמנסים לבלום נשים מלבצע הפלות.

בית המשפט העליון בארה"ב אמור להכריע עד סוף חודש יוני בעתירה שהוגשה לבטל את זכויות ביצוע הפלה בכל המדינות, ולמעשה לבטל את פסק הדין שהתקבל בעניין אי שם ב-1973. כיום יש לא פחות מ-24 מדינות בארה"ב, כולל אוקלהומה ואלבמה, בהן יש חוקים שנועדו להגביל את האפשרות לבצע הפלה.

אמזון החליטה כי ההטבה תינתן רטרואקטיבית מה-1 בינואר 2022, ועובד יוכל לקבל אותה, כאמור, במידה שאין בטווח של 160 ק"מ מביתו את הטיפול הרפואי הנחוץ, או שאי אפשר לטפל בו וירטואלית. ההטבה תינתן לתושבי ארה"ב, או כאלה שלא אך הם רשומים בתוכניות בריאות מסוימות (Premera או Aetna), בין אם הם עובדים במשרדים או במפעלי החברה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151