שלום ובטחון

הרבי מליובאוויטש זי"ע אמר שכל מי שחי בארץ ישראל אינו יכול להתעלם מכך שמצבנו הוא רחוק מאד מלהשביע רצון. מאז פרוץ המאורעות האחרונים, בתחלת שנת תשס"א (2000), נרצחו מאות יהודים חפים מפשע, אלפים רבים נפצעו, ורבים הצטרפו למעגלי השכול. היום, כמעט כל יהודי שחי בארץ ישראל איבד קרוב משפחה, חבר או מכר בפיגוע טרור. הדברים מורגשים על כל שעל – כדי להכנס למקום ציבורי יש לעבור משמרות של אבטחה, וגם כך אנשים חושבים פעמיים לפני שהם עולים לאוטובוס או נכנסים למרכז קניות הומה אדם.

ברור שצריך למצוא פתרון, למצוא את הדרך בה נוכל להתקיים כאן בשלום ובשלוה, או לפחות נלמד כיצד למעט ולצמצם ככל שניתן את הפגיעות בנו.

השלום הנכסף

המצב הקשה בו אנו חיים בארץ, הרצון להגיע לפתרון בכל מחיר, מעורר באנשים תקוה לפתרונות קסם. מאז קום המדינה, ועוד קודם לכן, כאשר הערבים פתחו במלחמה נגד הנוכחות היהודית בארץ, משאת הלב של היושבים בארץ היתה להגיע לשלום ולדו-קיום עם הערבים. כאשר אדם חי במציאות קבועה של אלימות, שבמחזוריות קבועה, כל כמה שנים, מתפרצת כמלחמה, הוא תאב שלום. שלום ושלוה הם הדבר הנכסף ביותר בעיניו. והנה, מאז שנות השבעים השתרשה הדעה כי נמצאה נוסחת הקסם לפתרון הסכסוך: "שטחים תמורת שלום". הצגת הפתרון בניסוח זה מונעת, לדעת רבים, כל התלבטות בנושא. אנשים רבים חושבים כי עם כל אהבתנו לארץ ישראל – השלום הנכסף חשוב כל כך, עד שיש להקריב בעבורו הכל.

אלא שהצגת שאלה כמו "האם אתה מעדיף שטחי קרקע או הסכם שלום?" איננה רק הפשטת-יתר של נושא הדיון, אלא עיוות וסילוף של המציאות. האם מי שמתבונן נכוחה במציאות יכול לקבוע שהנוסחה "שטחים תמורת שלום" פועלת? וכי מסירת שטחים מקדמת את השלום בארץ?! די במבט כנה על מה שקורה בעשר השנים האחרונות, בהן העבירה ישראל שטחים לפלסטינאים ולירדנים, והיתה קרובה מאד למסירת שטחים גם לסורים. האם צעדים אלו קרבו אותנו לשלום?

מאז 'הסכמי השלום' המספר הכולל של הפצועים וההרוגים מהטרור הפלסטיני נסק לגבהים. הקשרים עם ירדן פחות 'חמים' ממה שהיו לפני חתימת הסכם השלום. סוריה תובעת פינוי מלא של רמת הגולן רק בתור הקדמה לשיחות, ואינה נוטשת את האיום במלחמה אם תנאים אלו לא יקוימו.

ושוב ושוב התבררר ששינוי פני הממשלה איננו מספיק. ראשי ממשלה חדשים נבחרו בזכות עמדותיהם, אך בפועל, ממשלות חדשות ממשיכות במתווה של הממשלות הקודמות, בשינויים קוסמטיים בלבד. דפוסי החשיבה לא השתנו.

הקושי בהתמודדות עם יחסי הישראלים והערבים נובע מחששות ואי-רצון לדון בעצם הבעיה. שינוי שטחי בלבד, ללא דיון מחודש בנוסחה המוצעת לפתרון, אינו מביא לתוצאות ממשיות. רק לאחר שינוי יסודי של מכלול ההתייחסויות לבעיה נוכל לקוות לדרך נכונה ויציבה.

אין פתרון מיידי

אנו עומדים היום בצומת דרכים מכרעת. לפני מספר שנים, ראש הממשלה לשעבר, מר ברק, הציע לפלסטינים במשא ומתן הצעה שאף אחד בישראל לא חלם עליה. למרות ויתוריו מרחיקי הלכת, הצעותיו לא התקבלו על ידי הערבים. במקום זאת, בכדי לקבל ויתורים מפליגים יותר ויותר, הפלסטינים הוסיפו בהפגנות והתפרעויות, שלחו מחבלים מתאבדים ללב ערים הומות בישראל ורצחו אזרחים תמימים בכל חלקי הארץ. תלמידים, עוברי אורח בתחנות אוטובוסים, נרצחו בהתקפות אכזריות. דמיינו לעצמכם מה היה קורה אילו דבר כזה היה מתרחש בניו-יורק, לונדון או כל עיר בירה אחרת בעולם.

נמצאו מסמכים המעידים על מעורבותו הישירה של ערפאת ושל ממלאי מקומו בפיגועים. אין פלא שרבים מהוגי ואדריכלי הסכם אוסלו נאלצו להודות שאכן אין לישראל פרטנר לשלום.

מה צריך לעשות במצב זה? לפי דעת השמאל הישראלי אין למצב פתרון צבאי מידי, "זבנג וגמרנו", ולכן הם מציעים להמשיך במסלולי משא ומתן לשלום, ולחזק אותם בנכונות לויתורים נוספים, מתוך מחשבה שזהו הסיכוי שנגיע לשלום. הכאב והלחץ מהמצב גורם לאנשים להתבצר בדעות הקדומות שלהם, להאחז בבדלי התקוה הישנים, ולא להישיר מבט אל המציאות.

מבט מפוכח על המציאות מוכיח שההפך הוא הנכון – אין פיתרון מיידי ואף לא בטווח-זמן ארוך. שום ויתור לא ישביע את הערבים, כפי שהוכיחה תגובתם להצעותיו של ברק. הם חדורים שנאה של דורות ליהודים, שנאה ארסית ומדבקת. התקשורת ומוסדות החינוך הערביים מחדירים עוינות כלפי העם היהודי ומלבים את יצר הרצח שלהם. הבלבול וההססנות שמפגינים הישראלים, ובמיוחד בזמן האחרון, רק מחזקים את שנאתם ואת הבוז שהם רוחשים לנו.

כדי להגיע לשלום הנכסף, לשלום בטוח, אין פיתרון מהיר. גם אם זה מצער, אלו הן העובדות. אך כפי שנראה – יש פיתרון בטוח. (כוונתנו לפיתרון מדיני בטוח. במה שנוגע לפיתרון צבאי מיידי, אם בתנאי השטח הקשים של היום הוא עדיין קיים – אין בכוונתנו לדון כאן. מה שניתן רק להעיר – ששיקול דעת מפוכח, המלווה בעקביות והחלטיות, היה מבטיח אפקטיביות רבה יותר לפעולות הצבאיות.)

לפני הכל – החיים

הגישה שתוצג בעמודים הבאים מבוססת בעיקרה על חשיבות החיים והבטחון. לאחר הסכמי אוסלו וחברון, הספידו אנשים את החלום הישן, את "חזון ארץ ישראל השלמה". הם הכריזו שהסכמים אלו מבטאים את הנכונות הישראלית להתעלם מהקשר לאדמת ארץ ישראל ולהתמקד בעשיית שלום בכל מחיר.

אמנם, כפי שיוסבר בהמשך, ההתעניינות והדאגה לשטחי ארץ ישראל אינה נובעת רק מהשאיפה לממש את חזון ארץ ישראל השלמה. הסיבה העיקרית והבוערת לדאגה היא – הבטחון והשמירה על החיים ששטחי הארץ מעניקים לנו. ההסכמים שנחתמו הם כואבים, משום שהם מעמידים בסכנה את ביטחון אזרחי ישראל.

אנו מביאים בזה בפניכם את העקרונות היסודיים הנוגעים ללב ליבה של הסוגיה. מוצג כאן תיאור מפורט של הבעיה, המיוסד על דברים שאמר הרבי מליובאוויטש בהתוועדויות מהתקופה שמיד אחרי מלחמת ששת הימים ועד לשנת תשנ"ב (1992), בה לקה הרבי בשבץ מוחי שמנע ממנו לדבר בפומבי. הגם שהשיחות והמכתבים של הרבי נאמרו ונכתבו לפני כמה שנים, מפליא להיווכח עד כמה הם אקטואליים ורלוונטיים לזמננו. לפעמים נראה שהדברים נאמרו או נכתבו אך אתמול. הבהירות בדברי הרבי, התובנה וההבחנה, נוקבות וחודרות, והן נותנות לנו את האפשרות להתבונן במצב לאשורו ולהבחין בעקרונות החשובים לנו. והעיקר, דברי הרבי מעוררים ומעודדים אותנו לתרגם אותם למציאות שלנו כיום. עקרונות יסוד ותוכניות מעשיות דברינו מתחלקים לשנים:

החלק הראשון, התיאורטי-עיוני, מציג ומדגיש את עקרונות היסוד – העקרונות אותם ראה הרבי כיסודות חיוניים לפתירת עצם הסכסוך הערבי-ישראלי.

החלק השני, ההסטורי, מתאר כמה שלבים בסכסוך הערבי-ישראלי. בחלק זה נציג את הגישה בה נקטה ממשלת ישראל ואת ההצעות אותן הציע הרבי בזמנו. בחלק זה הדגשנו את הראיה הבהירה של הרבי, שבמבט לאחור נראתה כמעין נבואה.

בדבריו חזה הרבי את מה שיקרה בפועל מתוך המאמצים להביא לידי הסכם שלום. בקריאת הדברים אנו נוכחים שגישת הרבי איננה רק תיאוריה עיונית או ביטוי להשקפת עולם עקרונית, אלא ראיה נכונה של המצב בהוה וניתוח נכון של ההתפתחויות העתידיות בארץ ישראל.

בכדי להבליט את העקרונות היסודיים שאפיינו את גישת הרבי, הובאו דבריו בקיצור מעט מתוך דברים שנאמרו בהזדמנויות שונות. ניסינו ככל יכולתנו לשמור על דברי הרבי בדיוק ובשלמות, ולא הרחבנו אותם מעבר להקשר בו הם נאמרו בזמנם. בכך הותרנו לקוראים את מלאכת הקישור, הפשוטה למדי, של הדברים למצב העכשווי בארץ.

מה עלינו לעשות?

אין בכוונתנו לתמוך במפלגה מסוימת, אלא לעודד אנשים לקבל גישה חדשה ושונה, ולקלוט את מכלול המציאות כפי שהיא. אנו פונים לאנשים אחראים, הנמצאים בכל צידי הקשת הפוליטית. נקודת היסוד לדברינו היא חשיבות ההגנה על חיי היהודים בארץ ישראל. עם נקודה זו כל אחד מזדהה ומסכים. מטרתנו היא שעקרון זה יקבל את החשיבות העליונה שהוא ראוי לה, וישמש כמגדלור לקביעת העקרונות והערכים של מדינת ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151