"כי לנו יש פלאפל"

"פלאפל לעשות זה לא פשוט, פלאפל לעשות זאת אומנות, יוכל להבחין כל בן תימן, בין פלאפל של חובב לפלאפל של אמן", דבר המשורר דן אלמגור.

בניגוד להשערה הרווחת בקרב רבים, ישראל אינה מולדת הפלאפל.

הפלאפל הומצא ככל הנראה על ידי הקופטים במצרים. במקום מנת הבשר שנמנעה בחגים מסויימים, נזקקו למנה עיקרית ואז מנת הפלאפל תפסה את מקומה. זה קרה כנראה בין המאות ה-3 ל-7 לספירה והקופטים השתמשו בפול מצרי להכנת הפלאפל שלהם.

המאכל הפשוט והטעים התפשט למדינות אחרות במזרח התיכון וביניהן ישראל. מנהג שהחל בשנות ה-50 בישראל, יצר לפלאפל נופך מקורי כשזה הוגש בפיתות עם סלט ירקות, צ'יפס, חריף וטחינה מעל.

גילגולים שונים וגירסאות שונות העניקו לפלאפל את תוארו: "המאכל הלאומי של ישראל". הפלאפל הפך למזון מהיר שניתן לקחתו ובעיקר להשגתו במסעדות ובמיוחד בדוכני פלאפל שקמו כמעט בכל פינה בישראל.

בהיותו כה פופולארי, טעים ורצוי בפי כל, עשה הפלאלפל עליה לארצות שונות מעבר לים. בארה"ב מוצאים פלאפל בכל עיר גדולה הן במסעדות ישראליות והן בדוכנים העוסקים אך ורק בשיווק פלאפל.

כיוון שהאמרה"על טעם וריח, אין לתווכח", לא אעסוק בסוגיה זו, אשאיר לכל סועד להחליט היכן לדעתו מצוי בדרום פלורידה הפלאפל הטעים ביותר. לעומת זאת אעלה את סוגיית מחירי הפלאפל שזמן רב אני עוסק בשאיפה לקבלת תשובות בענין זה.

מבלי לנקוב בשמות מסעדות או דוכנים אדגיש כי מחירי הפלאפל נעים בין $8.49 ל- $8.99 למנה המוגשת בפיתה, שבהמרה למטבע ישראלי הסכום נע בין 29.50 ש"ח לבין 31.00 ש"ח למנה.

בישראל מחיר מנת פלאפל נע בין 8.00 ש"ח ל- 15.00 ש"ח, בהשוואה פשוטה בין השניים בדרום פלורידה מחיר מנת פלאפל פי שניים ממחירה בישראל. נשאלת השאלה מדוע?

האם החומרים להכנת הפלאפל שונים, התשובה לא. האם מחירם שונה, התשובה לא, אז בכל זאת מדוע מטפסים פה המחירים לגבהים בלתי מובנים. ברור שמוכרי הפלאפל מתקיימים ממכירתם, ברור שיש להם הוצאות אחזקה, אך בכל זאת השאלה נותרת: מדוע.

הפלאפל היה ונותר מאכל עממי, בעיקרו נחשב הפלאפל למזון מהיר, אם כך מדוע לא קובעים לו מחיר עממי. אציין עובדה נוספת שחצתה את מחשבתי, שאלתי באחת המסעדות מה מחירם של חמישה כדורי פלאפל ללא פיתה או כל תוספת אחרת, דולר עבור כל כדור פלאפל, לא יאומן, הייתי ממש בשוק.

אתם הסועדים תשפטו ותחליטו האם להמשיך לצרוך מנות פלאפל בתנאים הנוכחיים או להשפיע על בעלי המסעדות והדוכנים להעריך מחדש את גובה מחירי מנות הפלאפל. שיהיה לכם בתיאבון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעולם אל תפסיד, הרשם לניוזלטר שלנו

כתבות אחרונות

בחירת העורך

תיהיה בקשר איתנו

הכתובת שלנו:

 

2851 SW 58 Manor

Fort Lauderdale FL 33312

954.592.5151